Raskaana?
19.07.2020
Hei. Olen nuori nainenja minulla olisi kysymys mahdollisesta raskaudesta. Minulla on käytössä ehkäisyrengas. Harrastettiin poikaystäväni kanssa seksiä, ja otin renkaan siksi aikaa pois. Unohdin kuitenkin laittaa renkaan takaisin yöksi, ja harrastimme seuraavana aamuna seksiä. Rengas oli siis poissa noin 8 tuntia.
Laitoin renkaan takaisin heti kun muistin. Noin viikko tapahtuman jälkeen tuli aika ottaa rengas pois, ja tyhjennysvuoto tuli normaalisti. Menkoista on nyt aikaa siis viikko ja tapahtumasta noin 2 viikkoa. Kuitenkin vaikka tyhjennysvuoto tuli, mahani on vieläkin hieman turvonneen ja pingittyneen oloinen. Minulla ei ole ollut muita raskauteen liittyviä oireita, mutta olen huomannut olevani todella tunteellinen viimeisen viikon ja itkukin pääsee pienistä asioista. Luin netistä että kunnon oireet eivät edes ala näin nopeasti kun tapahtumasta on vain se pari viikkoa. Olisiko siis mahdollista että olen raskaana? Koska voin tehdä testin niin että se on luotettava?
Ja toinen kysymykseni on se, että käytän nuuskaa. Pitäisikö minun lopettaa käyttö nyt välittömästi? (jos olen raskaana, lopetan tietenkin). Jos satun olemaan raskaana, onko se voinut vaikuttaa jotenkin? Hämmentynyt
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
20.07.2020
Hei,
Pienin riski raskaudelle on toisen käyttöviikon aikana, eli silloin kun sinulla oli rengas pois. Hyvä että se on ollut vielä täyden viikon käytössä sen jälkeen. On epätodennäköistä että olisit raskaana. Oireet voivat liittyä joko renkaan käyttöön tai muuten vaan kuukautiskiertoosi, huolimatta siitä onko samoja oireita ollut aiemmin.
Jos kuukautiset jäävät seuraavalla tauolla pois, voit tehdä raskaustestin. Muutoin jatkossa jos tulee tällainen tilanne, olisi hyvä käyttää lisäehkäisynä kondomia loppuajan ennen taukoviikkoa.
Nuuskaaminen on aina huono juttu, oli raskaana tai ei. Se aiheuttaa suu, ien ja kurkunpäänsyöpää. On hienoa jos lopetat sen käytön! Jos olisit raskaana, ei kannata murehtia, vain lopettaa nuuskaaminen.
Terkuin, Kristiina