sortuminen ja häpeä
14.01.2021
Minulla on aina ollut sellainen olo etten halua koskaan harrastaa seksiä enkä olla parisuhteessa. Kuitenkin joinakin aikoina minulle tulee pakottava tarve itsetyydyttää ja yritän kaikin keinoin välttää tekemästä sitä, mutta ajatus vaivaa aina niin paljon että en pysty keskittymään mihinkään ja lopulta päädyn itsetyydytykseen, koska se on ainoa keino jolla pääsen tunteesta eroon. Joskus käytän myös aikuisviihdettä ja häpeän sitäkin valtavasti. Mietin, miksi sellaista ylipäätään tehdään, ja miksi sitä saa näyttää. En edes haluaisi seksuaalisuuden olevan osa elämääni. Mitenkähän siitä pääsisi kokonaan eroon?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
19.01.2021
Hei,
On täysin normaalia tuntea kiihottumista ja seksuaalisia haluja, sillä se on osa ihmisyyttä. Jos olet itse päättänyt olla haluamatta harrastamaan seksiä toisen kanssa tai olla parisuhteessa, se on täysin okei – se on päätös, joka sinun on oikeus tehdä. Kuitenkin seksuaalivietti ja halu ovat suurimmaksi osaksi kropan ja hormonien hallinnassa, joten et voi välttämättä päättää haluistasi – vaan siitä, mitä päätät tehdä asialle.
En tiedä syytä sille, miksi tunnet häpeää seksuaalisesta halustasi tai itsetyydyttämisestä – nehän ovat täysin luonnollisia asioita. Ja jotain, mitä lähes kaikki tekevät – sekä yksin kuin parisuhteessakin elävät. Se on hyvä keino oppia tuntea omaa vartaloaan sekä rentoutua. Myöskään aikuisviihteen katsomisesta ei pitäisi tuntea häpeää.
Kerrot toivovasi, ettei seksuaalisuus olisi osa elämääsi. En valitettavasti osaa vastata siihen, miten siitä pääsisi eroon, sillä se on osa sinua. Se, mitä voit kuitenkin tehdä, on yrittää ottaa yhteyttä esimerkiksi seksuaalineuvojaan, joka voisi auttaa sinua miettimään, miksi tunnet noit kuin tunnet ja miten pääsisit häpeän tunteesta yli. Ota yhteyttä kuntasi terveyskeskukseen ja ota selvää, löytyykö sieltä seksuaalineuvoja, jonka kanssa voisit jutella.
Terveisin, Tessi