velan ottamisen järjettömyys
14.05.2022
Mitä varten ihmiset ottavat velkaa? En voi ymmärtää sitä, kun en itse missään olosuhteissa sellaista voisi tehdä. Kokevatko he jotenkin hienona asiana, jos on vaikka asuntolainaa? Olisikohan viisaampaa ostaa asunto vasta sitten kun omat rahat siihen riitävät?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
18.05.2022
Heippa ja kiitos kysymyksestäsi.
Monet ihmiset ottavat lainaa varsinkin isompia ostoksia varten. On helpompaa maksaa pienempiä kuukausieriä muiden menojen ohella kuin kerralla iso pompsi. Nykyään myös korot lainoilla ovat varsin kohtuullisia (paitsi pikavipeissä ja -lainoissa) ja on olemassa erilaisia korkokattoja, joiden ansiosta korotkaan eivät pääse kohoamaan älyttömiin mittasuhteisiin.
Toki monet pärjäävät vielä esim. opiskeluajan ilman opintolainaa ja lainan ottaminen tulee ajankohtaiseksi vasta juurikin asuntoa tai autoa ostettaessa, kun hankitaan jotain isompaa tai tehdään kalliimpaa remonttia. Hyvin harvalla on kerralla niin suuria säästöjä, että kykenee niin suuria summia maksamaan kerralla, toki sekin on mahdollista.
Kuulostaa siltä, että sinulla on taloudellisesti vakaa ja hyvä tilanne, mikä on hyvä. Mikäli joskus tilanne muuttuu ja tarvitset apua, saat lainaneuvontaa esim. omasta pankistasi. Ja tännekin voit laittaa uutta kysymystä, jos joku asia mietityttää.
Aurinkoista kevättä!
Nuortenelämä Lappi / Jenni, nuoriso-ohjaaja