lievästi keharin motivaation merkitys kutsuntatilaaisuudessa ja vaikutus lääkäriin arvioon
21.07.2015
mikä? merkitys lievästi keharin motivaatiolla on kutsuntatilaisuudess ja miten? se vaikuttaa lääkärin arvioon olen halukas armeijaan oikeaan asepalvelukseen vaikka olen lievästi kehari sähköpostini on sujettu henkilökohtaineen syy jk
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
22.07.2015
Hei
Kiitos viestistäsi ja kysymyksestäsi. Tässä lisätietoja asepalvelukseen liittyen.
Asepalvelukseen liittyvät kutsunnat pidetään vuosittain elo-joulukuussa. Kutsunnat koskevat miespuolisia Suomen kansalaisia, jotka täyttävät kyseisen vuoden aikana 18 vuotta. Toteuttamisesta vastaavat puolustusvoimien aluetoimistot. Kutsunnoissa määritetään palveluskelpoisuus, jonka perusteella palveluksesta päätetään.
Kutsuntatilaisuuteen on osallistuttava henkilökohtaisesti. Tilaisuudessa annetaan muun muassa tietoja ja ohjausta, tarkastetaan terveydentila ja kuullaan asevelvollisen toivomukset. Näiden perusteella tehdään asevelvollista koskevat päätökset, muun muassa palvelukelpoisuudesta, palveluksen aloitusajankohdasta ja -paikasta sekä vapauttamista koskevista asioista. Kutsuntatilaisuus on siis yksi mahdollisuus sinulle kertoa motivaatiostasi ja halukkuudestasi suorittaa asepalvelus.
Jokaisen kutsuntaikäisen on lain mukaan käytävä ennen kutsuntoja ennakkoterveystarkastuksessa. Terveystarkastukseen otetaan mukaan täytettynä kyselylomake palvelusta ja terveystilan tutkimusta varten. Lisäksi mukaan tulee ottaa muun muassa mahdolliset aikaisemmat lääkärinlausunnot ja -todistukset.
Jokaisen kutsuntaikäisen miehen on asevelvollisuuslain mukaan käytävä ennakkoterveystarkastuksessa ennen syksyn kutsuntatilaisuuksia. Tämä tarkastus ei vapauta varsinaisesta kutsuntatilaisuudesta. vastaukset vaikuttavat osaltaan palveluskelpoisuuteen määritykseen. Päätös palvelukelpoisuudesta tehdään varsinaisissa kutsunnoissa.
Lisätietoja asepalvelukseen liittyen löytyy osoitteessa: www.puolustusvoimat.fi > Varusmies
Voit aina erityiskysymyksissä ja -tilanteissa kääntyä Puolustusvoimien aluetoimistojen puoleen. Yhteystiedot löytyvät osoitteessa:www.puolustusvoimat.fi > Yhteystiedot.
Aluetoimistoilla on verkkosivulla Kysy aluetoimistolta -palvelu, jossa voit myös verkon kautta kysyä tarkemmin asiaasi.
Lähteenä käytetty Puolustusvoimat.fi-verkkosivuja.
terveisin, Mika - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.
Lue lisää täältä.