genitaaliherpes
23.10.2020
Hei mulla ois monta kysymystä… Mulla on varmaankin genitaalinen herpes, otettiin kuitenki vanupuikolla testi ja tiistaina tulee tuomio.. Lääkäri väitti voin elää normaalisti mutta enhä mä voi harrastaa seksiä enää ikinä. Parempi tosin, etten olis harrastanu sitä nytkään. Lääkäri sano että se tarttuu vain kun on rakkuloita mutta netissä taas lukee eri tavalla. Mä käytin itekki tän miehen kanssa kondomia ja en tienny että hänellä on tämä ja sain kuitenki herpeksen. Mitäs mä nyt teen kun ei oo parannus keinoa vielä tulossa moneen vuoteen?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
27.10.2020
Hei,
Aivan, kuten kirjoitit,  genitaaliherpekseen ei ole olemassa mitään parannuskeinoa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei seksiä voisi enää koskaan harrastaa.
Et kertonut, mitä oireita sinulla on juuri nyt. Mutta yleensä taudin ensioireet ovat pahimmat ja sen jälkeen ei voi tietää, miten tauti kehittyy. Toiset saavat stressin tai kuukautisten yhteydessä uusia tautiesiintymiä – kun taas toiset eivät saa niitä enää koskaan uudelleen. Tartuttamisen riski on suurin silloin, kun rakkulat ovat aktiivisia, mutta jos rakkuloita ei ole, on riski melko pieni.
Jos olet jossain vaiheessa harrastanut suojaamatonta seksiä jonkun kanssa, olet voinut saada tartunnan silloin – toisin sanoen ei ole varmaa, että olet saanut tartunnan juuri viimeisimmältä kumppaniltasi, koska oireet eivät tule aina heti.
Ymmärrän, että tällä hetkellä sinusta tuntuu siltä, että tämä pilaa kaiken, mutta se ei tule aina tuntumaan siltä. Siihen asti, kun olet saanut vastauksen, voimme vain yksinkertaisesti odottaa ja katsoa, tuleeko uusia ilmentymiä vai oliko ne sinun ainoat. Jos saat uusia ilmentymiä, voit kokeilla lääkkeitä, jotka lyhentävät taudinilmentymää ja tekee siitä siedettävämpää.
Herpes on hyvin tavallinen virus ja aikuisväsestöstä suuri osa on sen kantajia, joten et ole lainkaa ainoa. Keskustele lääkärisi kanssa huolestasi ja luota hänen vastauksiinsa.
Terveisin, Tessi