Olenko raskaana?
26.10.2020
Harrastin poikaystäväni kanssa seksiä ilman suojausta 4 päivää ennen kuin otin hormoonikierukan. Hän ei lauennut sisälleni, mutta olen huolissani raskauden mahdollisuudesta. Alkoholilla oli osansa asiassa enkä haluaisi kysyä vanhemmiltani neuvoa. Onko raskaus siis mahdollinen vaikka tein testin kierukkaa ottaessa ja se oli negatiivinen... Paniikin omaava

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
27.10.2020
Hei,
Koska harrastitte seksiä ennen kierrukan ottoa ja suojaamattomasta yhdynnästä oli kulunut vain 4 päivää – ei testi pysty osoittamaan edes sitä, olisiko hedelmöitys tapahtunut. Mutta koska hän ei tullut sisällesi ja muun kertomasi perusteella, en usko, että olet raskaana.
Jos olet edelleen huolissasi, on helpompaa tehdä testi kuin jäädä miettimään ja olla huolestunut. Testi maksaa vain pari euroa ja sen jälkeen voit ottaa rennosti.
Kierukan ottamisen jälkeen on aika yleistä, että tulee vuotoja ja se voi kestää useamman kuukauden, mutta yleensä se vähenee ja loppuu ensimmäisten kolmen kuukauden aikana. Kropassa tapahtuu monia muutoksia hormonaalisen vaikutuksen vuoksi. Kuvaamasi oireet johtuvat todennäköisesti kierukasta, ei raskaudesta. Mielestäni sinun olisi kuitenkin hyvä tehdä raskaustesti, jotta voit jatkaa rauhallisin mielin.
Terveisin, Tessi