Bostad
03.05.2022
Hej, jag och min flickvän har varit tillsammans i lite under 1 år och tänker flytta till en passlig lägenhet när hon fyller 18 om några månader, eftersom hon inte mår bra med sin familj.
Jag undrar dock några saker, till exempel så har firman möjlighet till att reservera, men måste man skriva på något kontrakt eller något om man reserverar, eller kan man ångra sig senare innan man börjar hyra?
Lägenheten kommer vara i mitt namn, det är väl nog okej att min flickvän bor där (ensam) sedan så länge jag är i milin (från januari) när jag fortfarande kommer ta hand om hyran? Nybörjare

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
04.05.2022
Hej,
Det är lite svårt att svara exakt på din fråga för olika firmor har säkert olika system för hur de gör om man reserverar en lägenhet. Så det lönar sig att kolla upp specifikt hur det förhåller sig med den firman som ni skall hyra av.
Normalt brukar man i det skede man hur en lägenhet behöva uppge namnen på de som bor i lägenheten. Sen spelar det ju knappast någon roll för firman ni hyr lägenheten av vem av er som betalar hyran medan du är i armén. Trots att det är ditt namn som står på kontraktet, så länge de vet om att hon också bor där. Det som däremot kan inverka på saken är om du får någon typ av bostadsbidrag från FPA för lägenheten medan du är i armén om din flickvän också bor där. Men det lönar sig att boka en tid till FPA och gå och prata direkt med dem för att få veta hur det ligger till med den saken.
Hälsningar
Tessi