Dödar tallsåpa bakterier?
18.09.2020
Hej!
Jag försöker att hålla mej borta från starka kemikalier då jag städar. Jag tycker att det blir rent från smuts med tallsåpa men undrar om den dödar bakterier, liksom om det blir riktigt rent?
Tack för svar! Hemmastädaren

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
21.09.2020
Hejsan!
Fint att du intresserar dig för städning och tänker på produktvalen!
Tallsåpa är utmärkt för städning, och tar bort smuts och organismer. Den är inte decinficerande, men räcker till för hemmastädning och bekämpar bakterier ”lagom” mycket eftersom tvål/såpa löser upp fettet som finns i bakterierna och således dödar dem.
De flesta bakterier är ofarliga, och en del är också nödvändiga för vår hälsa. Därför ska man vara lite försiktig med hur mycket decinficerande medel man använder i vardagen där hemma.
Ett annat tips om du vill hålla dig borta från kemikalier när du städar är att använda ättika, matsoda, och ljummet vatten.
Det finns en stor grupp på Facebook som heter "Städa rent och ta bort fläckar miljövänligt”, där tipsar folk varandra om olika kemikaliefria städknep, om du är intresserad så kanske den gruppen vore nåt för dig :)
Ha det bra!
Mvh, Kix