Flytt
26.02.2020
hej... jo vår familj ska typ flytta till från österbotten nånstans till huvudstadsområdet pga jobb. Och jag e jätterädd för att bli mobbad i skolan för att vara annorlunda och tala dialekt och sånt. Det känns helt hopplöst. Finns det ens orter i Nyland där man klarar sig på bara svenska? Och hur är det med fotislag på svenska där? Jag har ingen aning var vi kommer få bostad/hus och är jätterädd att det bli något 100% finskt område. Är jättedålig på finska.
flytta

Nuorisotiedottaja Ida Vastaa
27.02.2020
Hej!
Visst är det skrämmande att flytta till en helt ny ort och där man inte egentligen känner någon. Vill till att börja med säga – Oroa dig inte för språket! Efter en tid när du bott där kommer antagligen din dialekt ändras lite, troligtvis behöver du prata lite mer högsvenska än vad du gör här i Österbotten. Finska kommer du att lära dig, så ifall du kommer i situationer där du måste prata eller höra finska (som t.ex. i ett fotislag) så kommer du att lära dig på så vis. Det är ju superbra! Du kommer att ha nytta av att lära dig finska.
Det finns nog ställen i Nyland där man klara sig endast på svenska bara, ett exempel är Raseborg.  Ifall du googlar på Nyland och läser mer om landskapet så kommer det fram att 15 kommuner i Nyland är officiellt tvåspråkiga. :)
Ett annat alternativ är att prata engelska när du inte blir förstådd på svenska, ”tjej från huvudstaden” har skrivit att hon gör så(kommentaren här nedanför).
Att flytta till ett nytt ställe, börja i en ny skola och skaffa nya vänner – det kan ta tid att komma in i nya rutiner. Så ha tålamod och prata med dina föräldrar eller någon som du litar på om hur du upplever allt och ifall något känns knepigt eller tungt. Ta hand om dig! :)
Kram, Ida