Ingen reklam
12.03.2021
Hej!
Jag hade satt upp en egen "ingen reklam" skylt på min lägenhetsdörr förra våren då jag flyttade in. Men nu har någon gått och rivit bort den och satt dit en såndär ful grön klisterlapp istället.
Det är så löjligt men jag blev typ sårad för jag tyckte att min skyly var jättefin och jag blev typ glad varenda gång jag kom hem och såg den.
Alla mina kompisar har egna skyltar på sina dörrar, men får man inte ha det? Jag antar att det är disponenten eller posten som har tagit bort den.
Det stod tydligt "ingen reklam, tack!". Dock hade jag bara skrivit på svenska. Men måste det står på finska också? Jag har sett många skyltar med endast finsk text så jag tänkte att nog måste man ju få ha en med endast svensk då också, eller?
Det är väl ändå min dörr, jag bestämmer väl vad som ska vara där och inte?
Kan jag bara riva bort den skitfula gröna klisterlappen och göra en ny egen skylt igen? Jävligt ledsen tjej

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
16.03.2021
Hejsan!
Ledsen att höra att någon tagit ner din skylt, kan förstå att du blev irriterad av det eftersom det var något du hade gjort själv och något som gjorde dig glad. Har faktiskt aldrig hört om nåt liknande innan, och som du säger så har ju många sina skyltar på bara ett av våra nationella språk.
Har andra i ditt trapphus egna skyltar eller annat pynt på dörren, eller har de också en grön klisterlapp? Jag funderar om det har något att göra med att disponenten har någon typ av policy om att alla dörrar ska se likadana ut. Men om andra har pynt men ditt blev nedtaget så låter det mera som att någon avundsjuk/bitter förbipasserande person bytt ut skylten. Jag tycker nämligen det är underligt att din skylt försvann helt och inte blev satt i ditt postinkast, ifall det var för att den behövde bytas ut pga. nån policy.
Vad som hänt går ju inte att veta säkert, så jag skulle råda dig att helt enkelt ta kontakt med din disponent, berätta om vad som hänt, och fråga om det är från deras sida som de tagit ner den. Om de säger nej och inte vet nåt om saken, så tycker jag att du kan prova ta bort klisterlappen och lägga upp en egen skylt igen. Lägg kanske inte så mycket tid på att skapa den nya skylten så du hinner ”testa” så att ingen tar ner den igen. Om den försvinner ännu en gång så prova kontakta posten. Har dock svårt att tro att de skulle vara inblandade eftersom så många har egen skylt på dörren och jag har aldrig hört om det här förut.
Lycka till!
Mvh, Kix