klitoris
14.11.2020
Muuttuuko tyttöjen klitoris kuinka paljon murrosiän aikana? Jos verrataan vaikka siihen, kuinka penis kasvaa ja esinahka irtoaa terskasta? Kehittyykö se samaan aikaan kuin emätin? Onko klitoris jossakin vaiheessa yhtä tuntoherkkä kuin poikien terska heti sen jälkeen, kun esinahka on lähtenyt siitä irti? Kostuuko klitoris tytön kiihottumisen aikana?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
19.11.2020
Hei,
Kyllä, aivan kuten kirjoitit, tyttöjen alapää kehittyy murrosiässä. Klitoris ja sisemmät häpyhuulet kasvavat, jonka vuoksi ulommat häpyhuulet menevät enemmän sivuille.
Kysyit, onko klitoris jossain vaiheessa yhtä herkkä kuin poikien terska – voin todeta, että klitoriksessa on kaksinkertaisesti hermoja terskaan verrattuna, joten klitoris on alunalkaen tuplasti herkempi kuin terska. Tämän vuoksi on oltava erityisen hellä hyväillessä tytön alapäätä.
Siinä vaiheessa, kun tytön murrosikä alkaa, hänen vartalonsa alkaa reagoimaan kiihottumiseen – alapää kostuu, kun hän on seksuaalisesti kiihottunut. Kosteus tulee emättimen rauhasista, eikä niinkään klitoriksesta.
Terveisin, Tessi