Ulkomaille muutto??
15.12.2016
moikka!
Elikkäs nyt mie haluaisin vähän neuvoja että ,itä kaikea pitää ottaa huomioon ja miten toimia jos meinaa ulkomaille muuttaa. Tarkoitus mulla olisi muuttaa Rovaniemeltä Joko Fairbanksiin tai Wilowiin, Alaskassa. wildandfreee
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
21.12.2016
Moi "wildandfreee"!
Kiitos kysymyksestäsi!
Olet tärkeiden ja samalla varmasti uusien asioiden äärellä. Ulkomaille muutossa on paljon asioita ja etukäteisjärjestelyjä kannattaa alkaa suunnitella jo aikaisessa vaiheessa.
Ulkomaille voi muuttaa monesta eri syystä, opiskelemaan, töihin, työharjoitteluun, vapaaehtoistyöhön tai vaikkapa vaan maailmaa näkemään ja kokemaan. Viestistäsi ei tule tarkkaan esille mitkä ovat juuri sinun suunnitelmasi, mutta olipa matkasi tarkoitus mikä tahansa edellä mainituista, käytännön järjestelyt voivat viedä aikaa ja lähdettäessä vaikkapa pidemmäksi aikaa ulkomaille, on hyvä huomioida mm. seuraavia asioita, kuten viranomaisluvat opiskeluun, oleskeluun ja työntekoon, rokotukset, vakuutukset, asunto, budjetti ja mistä saat apua ongelmatilanteissa maailmalla. Muutettaessa ulkomaille on myös asioita joita tulee hoitaa kuntoon kotimaassa, kuten muuttoilmoitukset maistraattiin, ilmoitus Kelaan sekä mahdolliset oman asunnon irtisanomiset ym.
Maailmalle lähtöön ja siihen liittyviin asioihin löydät tietoa netistä Rovaniemen nuorisopalveluiden verkkopalveluiden Tietoa sivuilta: ulkomaille osiosta http://www.rovaniemi.fi/fi/Palvelut/Nuti/Tietoa/Ulkomaille . Siellä kannattaa kurkata erityisesti Maailmalle lähtijän muistilista, jossa on mm. vinkkejä käytännön asioista joita kannattaa hoitaa jo ennen lähtöä, oleskelun aikana osiosta, löydät tietoa mitä asioita kannattaa selvittää, kun olet uudessa maassa. Paluun jälkeen- osiossa puolestaan muistutetaan asioista, joita kannattaa hoitaa kuntoon kotimaahan palatessa.
Ulkoasianministeriön sivuilta löytyy tietoa matkustusturvallisuuteen sekä maahantuloon liittyviä vinkkejä ja ohjeita: http://formin.finland.fi/Public/default.aspx?nodeid=49153&contentlan=1&culture=fi-FI
Ulkoasiainministeriön sivuilta löydät myös maakohtaista tietoa muutosta Yhdysvaltoihin: http://formin.finland.fi/Public/default.aspx?nodeid=42891&contentlan=1&culture=fi-FI
Ulkomaille muutto on iso askel ja muutos varmasti. Tämän lisäksi että netistä löydät paljon tietoa asiaasi liittyen, muistathan että sinulla myös mahdollisuus saada tukea henkilökohtaisesti. Rovaniemellä voit saada apua maailmalle lähtöön Rovaniemen Nuorten Ohjaamosta, https://www.rovaniemi.fi/fi/Palvelut/Nuoret/Nuorten-ohjaamo/Ohjaamon-yhteystiedot,
Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua sinulle, tsemppiä maailmalle ja hyvää loppuvuotta!
Terveisin: Hanne –Nuortenelämä Rovaniemi, www.rovaniemi.fi/nuti
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.