8-luokan terveystarkastus
26.07.2021
Moikka! Meen kasiluokalle syksyllä ja haluisin tietää mitä siellä terveystarkastuksessa tehdään? En halua näyttää alapäätäni sille tyypille. Voiko alapäätutkimuksesta kieltäytyä ilman että se laittaa kotia viestiä? En vaan halua että tutkitaan. Ahdistavaa Apua
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
05.08.2021
Hei nimimerkki Apua! Kiitos viestistäsi.
8. luokalla tehdään tosiaan laaja terveystarkastus. Sinulla on kahdenkeskinen tapaaminen terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Tämän lisäksi huoltajasi kutsutaan mukaan yhteiseen, erilliseen tapaamiseen.
Tarkastukseen kuuluu oppilaan kasvun, kehityksen ja hyvinvoinnin tutkimista ja arviointia. Lisäksi selvitetään koko perheen hyvinvointia. Tarkastuksessa jutellaan esimerkiksi tulevaisuuden suunnitelmistasi ja sosiaalisista suhteistasi. Siellä käydään läpi koulunkäyntiin, vapaa-aikaan ja perheeseen liittyviä olosuhteita ja terveystottumuksia. Saat myös tietoa ja ohjeita terveyden ylläitämiseen.
Terveystarkastuksessa tehdään tarvittavat tutkimukset/mittaukset (pituus, paino, näkö, kuulo, ryhti, verenpaine..). Puberteettistatus tarkistetaan, eli arvioidaan murrosiän eteneminen. Se miten puberteettistatus tarkistetaan, riippuu paikkakuntasi käytänteistä. Terveystarkastuksessa ei kuitenkaan tehdä gynekologista tutkimusta.
Sinulla on oikeus yksityisyyteen ja määräät itse omasta kehostasi. Ketään ei koskaan pakoteta riisuutumaan vasten omaa tahtoaan. Sinua myös kuunnellaan, kun sanot, mistä asioista et halua, että vanhempasi saisivat kuulla. Käytännössä sovitte, mistä asioista on ok puhua yhdessä huoltajiesi kanssa ja mistä ei.
Terveystarkastuksen sisältö suunnitellaan tarkemmin etukäteen täytettävien esitietolomakkeiden vastausten avulla. Sinä täytät oman lomakkeen ja huoltajasi oman. THL:n sivuilta voit  halutessasi jo kurkata lomakkeita (otsikon “8. luokan laaja terveystarkastus” alta).
Lisää tietoa 8. luokan terveystarkastuksesta saat tältä THL:n sivulta.
Parhaimman käsityksen terveystarkastuksesta ja sen sisällöstä saat, kun juttelet etukäteen kouluterkkarin kanssa. Voit mainita asioista, jotka sinua tarkastukseen liittyen ahdistavat, jolloin sitten itse tarkastuksessa asiat osataan ottaa huomioon.
Mukavaa kasiluokkaa sinulle!
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi