Ensimmäinen yhdyntä
01.11.2022
Moi. Miten ensimmäisestä yhdynnästä voisi saada sellaisen oikein ihanan molemmille, josta haaveillaan ennen ekaa kertaa? Molempien pitäisi varmaan haluta sitä hurjan paljon, ja enemmän kuin koskaan ennen, vai mitä? Mistä tietää, mikä on juuri oikea hetki viedä pippeli pimppiin? Onko juuri joku tietty hetki oikeampi? Kuuluuko tytön ilmaista, milloin on valmis vastaanottamaan pippelin? Onko se helppo ottaa sisään, kun ollaan oikein kiihottuneita?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
02.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kyselit ja pohdiskelit mikä olisi oikea aika yhdynnälle ja kuinka ensimmäisestä yhdynnästä voisi tehdä molemmille ikimuistoisen ihanan.
Arvelisin, että ensimmäinen yhdyntä sinänsä on ikimuistoinen, oli se millainen tahansa- onhan se ensimmäinen kerta, kun ihminen kokee jotakin vastaavaa. Se, kuinka ensimmäisestä yhdynnästä ja kokemuksesta voisi saada oikein ihanan, on monimutkaisempi kysymys; me ihmiset kun olemme keskenämme niin erilaisia. Tärkeintä kuitenkin, ihmisestä riippumatta, on molemminpuolinen suostumus sekä se, että kumpikin on tilanteessa täysin omasta halustaan eli olet oikeassa siinä, että kummankin tulee haluta olla kyseisessä tilanteessa.
Toinen tärkeä asia jonka haluan nostaa esiin, on turvallisuuden tunne. Molemmille osapuolille on tärkeää tietää ja tuntea olevansa fyysisesti sekä psyykkisesti turvassa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kumpikin tietää voivansa lopettaa homman vaikka kesken aktin, mikäli siltä tuntuu. Toisaalta on tärkeää tietää, että toinen ei ivaa tai naura, vaikka kaikki ei sujuisikaan niin kuin Strömsössä; erektio ei jännitykseltä pysykään tai kondomi rullautuukin vahingossa vääripäin, rintaliivin hakaset eivät aukea ja hampaat kolahtavat yhteen.
On myös tärkeää, että ensimmäisellä kerralla ei ole kiire. Ei ole kiire jääkiekkotreeneihin tai tanssitunnille eikä tarvitse jännittää, että ovi aukeaa kesken kaiken. Yrittäkää siis järjestää aikaa sekä sellainen tila tai tilanne, että ei tarvitse hätäillä jonkun kutsumattoman vieraan kuten pikkuveljen törmäävän huoneeseen kesken kaiken.
Ensimmäiseen yhdyntään liittyy usein paljon odotuksia ja jännitystä. Jännitykseen paras lääke on avoin keskustelu. Mikäli seksikumppanisi onkin partneri jonka kanssa et seurustele tai jota et tunne kunnolla, on kuitenkin tärkeää tietää ja kysyä millaisesta kosketuksesta toinen pitää. Voi myös pyytää toista näyttämään mistä hän pitää. On tärkeää myös näyttää ja puhua myös itse omasta puolestaan.
Ennen ensimmäistä yhdyntää on hyvä muistaa, että tytöillä on immenrengas eli immenkalvo emättimen suulla, joka voi ensimmäisessä yhdynnässä vuotaa verta venyessään ja tuottaa myös kipua. Aina verta ei kuitenkaan tule, ja huolimatta siitä että yhdyntä olisikin ensimmäinen, immenrengas on voinut antaa jo myöten (syitä on monia, esimerkiksi tamponin käyttö, sormen vienti emättimeen jne). Tärkeää on kuitenkin huomioida asia. Parasta on kiireetön kosketus ennen itse yhdyntää, liukuvoiteen käyttö ja rentoutuminen sekä varovaisuus aktissa.
Vaikka pojilla ei immenrengasta olekaan, voi pojilla olla esimerkiksi suorituspaineita erektion pysyvyyden kanssa tai pelkoja liittyen esimerkiksi liian aikaiseen siemensyöksyyn. Ennen yhdyntää sekä ylipäätään seksiä on hyvä helliä, olla toista lähellä ja tutustua kaikin muin keinoin toisen vartaloon.
Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä asiana haluan muistuttaa ehkäisystä. Ehkäisyn tulee olla kunnossa ennen ensimmäistä kertaa! On hyvä, jos kannat itse mukanasi aina esimerkiksi lompakossa tai laukussa kondomeja. Muistathan kuitenkin pitää huolta siitä, että kondomit eivät pääse hiertymään rikki tai menemään vanhaksi. Mikäli käytössä on hormonivalmiste ehkäisyvälineenä kuten e-pillerit, käyttäkää silti kondomia sillä ainoastaan kondomi suojaa sukupuolitaudeilta!
Ei kannata kiirehtiä ensimmäistä kertaa tai seksin harrastamista. Tunnet kyllä, kun olet seksiin valmis. Muistathan antaa myös toiselle osapuolelle ajan kypsyä valmiiksi. Älä ota myöskään liian suuria paineita ensimmäisen kerran onnistumisesta. Usein ensimmäiseen kertaa liittyy hvyin paljon odotuksia, ja jälkikäteen saattaakin jäädä hölmistynyt olo, että tässäkö tämä nyt olikin. Ensimmäinen kerta on usein sähläystä. Onneksi on aina seuraava kerta! Kehotankin sinua panostamaan ensimmäisellä kerralla läheiseen tunnelmaan ja toisen kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen aktin suorittamisen sijaan.
Tsemppiä,
Terkuin Stinke