Koulu uinti
03.01.2023
Minulla on huomenna koulu uintia ja tämä on minulle uusi luokka. Mä en halua mennä koska en ole uinut pitkään aikaan ja en ole oikeen hyvä siinä. Ja sitä paitsi minulla on kiharat hiukset eli jos ne kastuu mä en voi aloittaa stailaamaan niitä siellä pukkarissa. Mutta eniten pelottaa se että en ole niin hyvä uimaan. Kerronko äidille että on menkat meneillään että ei tarvitse mennä, no en olen aina sanonut niin kun on koulu uintia. EEZ
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
04.01.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ymmärrän täysin, että sinua voi jännittää mennä uimahalliin koulusta, etenkin jos luokka ja luokkakaverit ovat uusia. Olen varma, että et ole ainoa, joka miettii edellispäivänä uimaan menoa ja murehtii samankaltaisia asioita. En kuitenkaan jaksa uskoa, että opettajat olettavat kaikkien olevan jo valmiita vesipetoja.  Uskon, että koulu-uinnin tarkoituksena on enemmänkin esitellä millaisia erilaisia urheilulajeja on olemassa. Lisäksi uinti kuuluu koulun opetussuunnitelmaan. Osaksi tämä on sisällytetty siihen kenties siksi, että on ajateltu että uiminen on kansalaiselle tärkeä taito osata. Uinti tuo myös ehkä vaihtelua perinteisten jumppatuntien rinnalle? Taitava opettaja kyllä kannustaa ja opastaa myös uimahallissa: ehkä hän opettaa uusia tekniikoita ja voi tuoda vahvistusta sille, että myös sinun uimataitosi voivat kuin vaivihkaa kehittyä? Tai kenties hän saakin sinut innostumaan uinnista! Ehkä sinä et muutenkaan ole niin huono uimari kuin luulet?
Kaikki eivät ole urheilullisia tai hyviä kaikissa lajeissa eikä niin tarvitse ollakaan! Uimahalli voi kuitenkin tuntua erityisen epämukavalta paikalta myös muullakin tavoin; meikit pitää pestä pois, hiukset voivat kastua ja myös uimapuvussa uiminen voi tuntua joistain ikäisistäsi (sekä kaiken ikäisistä muutenkin!) erityisen herkältä aiheelta sukupuolesta riippumatta! Kaikilla meillä on omat epävarmuutemme, mutta joskus on hyvä voittaa omat epävarmuudet menemällä rohkeasti epämukavuusalueelle.
Se ei ole helppoa, mutta usein palkitsevaa. Kun on voittanut oman pelkonsa, tulee siitä yksinomaan jo rohkea olo ja itsevarmuutemme voi kasvaa: selvisin siitä. Tein sen, vaikka jännitti! Ymmärrän myös, että kiharat hiukset voivat tuottaa päänvaivaa. Varsinkin, jos olet tottunut hiustenlaittaja ja pidät siitä, että hiukset ovat ojennuksessa. Mietinkin että olisiko sinun mahdollista joko a) pyytää äitiäsi ostamaan sinulle tai b)lainata uimahallista uimalakkia? Suihkussa voisit käyttää myös suihkulakkia. Uimalakki ainakin on itsessään niin tiivis, että se varmasti pitää hiuksesi kuivina!
Kuinka yleensä tykkäät stailata hiuksesi? Luulisin, että myös pukeutumisellenne on annettu aikaa. Useimmissa pukuhuoneissa on myös hiustenkuivaaja, mikäli siitä on apua? Voithan myös ottaa mukaasi hiustensuoristajan, mikäli yleensä suoristat tukkaasi? Haluan kannustaa sinua kuitenkin myös hyväksymään omat hiuksesi sellaisenaan: minusta (minulla on piikkisuora tukka, joka kastuessaan menee päätä myöten) kiharat hiukset ovat ihanat ja tietenkin haluaisin itse sellaiset, kun minulla ei sellaisia luonnostaan ole! Ihminen usein kun haluaa juuri sitä mitä hänellä ei ole.
Kehotan sinua myös keskustelemaan äitisi kanssa rehellisesti aiheesta. Voit kertoa hänelle samat asiat kuin meillekin eli sen, että sinua ahdistaa ajatus koulu-uintiin menemisestä. Sitten kerrot miksi. Uskon, että äitisi on saattanut jo aavistaakin että sinulla ei ehkä ole aina kuukautiset juuri koulu-uintien aikaan. Voit myös puhua opettajallesi rehellisesti. Ehkä hän antaa sinun mennä esimerkiksi viittä minuuttia aiemmin stailaaman hiuksiasi, ehdottaa korvaavaa tekemistä uinnin ajaksi tai osaa ottaa sinut paremmin huomioon ryhmässä, kun tietää uimatasosi. Pakottaa ei kuitenkaan ketään voi uimaan. Toivon että asia järjestyy ja sinulla on mukava koulupäivä!
Yst.terv. Stinke