Oman talon osto
09.06.2018
Hei!
Sellaista lähtisisn kysymään että kun tässä nyt on jo jonkin aikaa harkinnut oman talon ostoa ja sopiva kohdekin on löytynyt. Nyt se "ongelma" on sitten että miten sen talon ostaa?
Eli käytännössä kysyisin että saako 20v nuori mies jolla ei periaattessa (paperilla) ole säännölisiä tuloja, vaan työskentelee määräaikas työsopimuksella talvella (syys-huhtikuu) ja kesällä (kesä-elokuu) eli siis käytännössä 11kk vuodesta samassa yrityksessä.
Tuloni ovat sanonko hyvät, ongelma alkaa olemaan se että mitä sitä rahoilla tekisi :D ei vaan, kk tulot ovat sen verta hyvät että 11kk työmäärällä vuodessa voisi ihan hyvin hakea lainaa. Mutta onnistuuko se jos ei ole vakutuista työpaikkaa? Olen nyt työskennellyt sesonki oppaana samassa yrityksessä marraskuusta 2016 asti.
Onko mahdollista saada edes 40.000€ pikalainaa jostain? Vanhemmillakin on talo myynnissä ja tarkoituksena olisi muuttaa koko poppoo saman katon alle kunhan mie saan oman talon ostettua ja porukat oman myytyä. ELi pikalainan saisi myös maksettu kokonaan pois kunhan porukoitten talo menisi kauppaksi. Ahdistunutkaupunkilainenhaluumaalle
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
15.06.2018
Hei Ahdistunutkaupunkilainenhaluumaalle,
Kiitos viestistäsi ja kysymyksestäsi.
Omaan kotiin muuttaminen on mukavaa ja jännittävää aikaa. Hienoa, että olet lähtenyt jo selvittämään sinulle sopivaa vaihtoehtoa asua.
Oman asunnon ostamista kannattaa tosiaankin harkita mikäli syystä tai toisesta ei halua mennä asumaan vuokralle. Ostamista varten pankit lainaavat rahaa, mutta usein kuitenkin koko asunnon hintaa ei pysty rahoittamaan lainalla. Lainan lisäksi voidaan vaatia esimerkiksi jokin vakuus tai laina voi olla valtion takaama. Suosittelisin aloittamaan kysymään eri pankeista mahdollisuutta lainan saantiin ja suuruuteen. Määräaikaisella työsopimuksella työskentelevätkin voivat hakea asuntolainaa. Pankissa virkailijat kartoittavat tilanteesi ja sen myötä määräytyy mahdollisuutesi lainan saamiseen.
Suosittelen aloittamaan siitä pankista, jonka asiakas olet jo valmiiksi. Monet pankit tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden lainahakemuksen täyttämiseen verkkopalvelun kautta (kirjaudu ensin sisään omilla verkkopankkitunnuksillasi). Voit ja kannattaakin kysyä lainaa monesta eri pankista (kilpailuta ainakin kolme pankkia). Lainatarjoukset ja lainan saamisen kriteerit voivat vaihdella eri pankkien välillä. Mikäli lainahakemuksen täyttäminen verkon kautta ei onnistu, voit soittaa pankin lainapalveluun. He auttavat myös pikalaina kysymyksessäsi.
Omaa kotia ostaessa on hyvä myös huomioida mitä muita kuluja ensiasunnon hankintaan kuuluu lainan lyhennyksen lisäksi: asunnon kalustaminen, asunnon muut käyttökulut (sähkö, vesi, jäte, lämpö), vakuutukset ja eläminen (ruoka). Kerroit, että olet jo katsellut jotakin taloa mutta asuntoa/taloa ostaessa ei kannata kiirehtiä ja ostaa ”sikaa säkissä”. Tutustu rauhassa eri vaihtoehtoihin, asunnon tai talon papereihin ja tietoihin (esim. onko taloon tehty kuntotarkastus, kosteusmittaus, tehdyt remontit, miksi asuntoa myydään ja varsinkin noin edulliseen hintaan?) Käytyä apunasi asuntovälittäjää tai tuttua joka on perehtynyt asioihin.
Asuntolainalaskurin löydät pankkien sivuilta tai kootusti:
http://www.asuntolainalaskuri.fi/
Sivulta löydät myös muuta tietoa omistusasumisesta ja ensiasunnon lainan ottamisesta.
Toivottavasti vastauksestani oli sinulle apua, mukavaa kesää!
Terveisin, Henrietta, Nuorisopalvelut
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.