pippelin pesu
20.06.2020
hei oon 13v poika ja esinahka lähtee kyll aika helpostikki terskan päält poies mutt mites ku en oo sitä pessy ikinä sen alta enkä uskalla ku en tiiä sattuuko se, siel on aika paljo sellast valkost töhnää tms. sattuuko sen terskan huuhtelu?? kirveleekö tai muuta ??
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
26.06.2020
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Pippelin vesipesu ja terskan huuhtelu ei pitäisi sattua tai kirvellä. Pippeli kannattaakin pestä huolellisesti kerran päivässä esimerkiksi tulehdusten välttämiseksi. Vesipesu riittää, eli et tarvitse saippuaa. Valitse vedelle sopiva lämpötila, eli ei liian kuuma eikä liian kylmä.
Peniksen esinahan alla oleva valkoinen töhnä on todennäköisesti smegmaa eli esinahkatalia. Peniksen terskanpää kannattaakin pestä esinahan alta päivittäin, jos esinahan saa vedettyä helposti pois terskan päältä. Eli rohkeasti vain pesuhommiin. Alapään hygieniasta on tärkeää huolehtia.
Jos kipua tai kirvelyä jostain syystä ilmenee, on silloin järkevää käydä terveydenhuollossa tarkistuttamassa lääkärin vastaanotolla, onko kaikki ok. Tarvittaessa lääkäriltä saa sitten hoito-ohjeita.
Voit lukea tarkemmin alapään hygieniasta huolehtimisesta esimerkiksi Hyvä kysymys –palvelusta
Kivaa kesää! :)
Terkuin, Riina | Nuortenelämä.fi