Poikien alapää
20.04.2020
Moi
Olen 13 kohta 14 vuotias poika ja esinahka on kiinni terskan reunassa. Huomasin muutama päivä sitten että terskan takana on jonkin lainen pieni pallero. Tämä pallero siis siinä kohassa jossa ei esinahka mene terskan yli kokonaan. Voisiko kyse olla esim smegman kertymisestä terskan taakse
13 v poika
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
27.04.2020
Hei 13 v poika!
Kiitos viestistäsi. Hyvä, että otat selvää sinua mietityttävistä asioista.
Kuvailemasi pallero voi hyvinkin olla smegmaa eli esinahkatalia, mutta varmuudella en asiaa osaa sanoa. Smegma on väriltään valkoista, rasvaista eritettä. Vaikuttaako kyseinen pallero tällaiselta?
Alapään hygieniasta voi pitää huolta siten, että pesee sen päivittäin vedellä. Se ehkäisee tulehdusten ja hajujen syntymistä. Smegman saa yleensä pestyä vedellä pois. (Huom, vesipesu riittää). Jos esinahka ei liiku helposti, niin sen alta ei tarvitse pestä sen enempää kuin mihin vesi menee penistä suihkuttaessa.
Murrosiässä esinahka löystyy ja alkaa irtoilla terskan pinnasta, jolloin vesipesu esinahankin alta onnistuu.
Halutessasi voit lukea lisää alapään hygieniasta Hyvä kysymys –palvelusta.
Jos pallero ei poistu pesemällä ja se aiheuttaa sinulle huolta, voit olla yhteydessä koulusi tai paikkakuntasi terveysaseman terveydenhoitajaan.
Terkuin, Riina | Nuortenelämä.fi