raha...
07.09.2015
Moikka! Oon 15v mut koht täytän 16. Oon huomannu et mun vanhemmat on ruvennu puhuu koko ajan rahasta. Mua vaa huolestuttaa et onks meillä rahapulaa. Mitä mä voin oikee tehä? Ne koko ajan puhuu et voi ku olis tarpeeks rahaa... siis mua vaa harmittaa aina tosi paljon
Mun kaverit luulee et ollaa jtn miljonäärei ku asutaa isos kakskerroksisessa omakotitalos ja matkustellaa tosi paljo, mutt must rupee tuntuu et ollaa ihan köyhii
mitä mä voin tehä?
T.pedersöretyttö eikivatyyppi

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
08.09.2015
Hei!
Olet huomannut, että vanhempasi ovat alkaneet puhua enemmän rahasta ja asia huolestuttaa sinua nyt. He eivät ehkä ole ottaneet huomioon sitä, että sinä kyllä huomaat tällaisen muutoksen ja kaipaisit myös selityksen asialle. Mielestäni sinun kannattaisi kertoa heille, että olet pannut asian merkille ja että tämä asia on alkanut mietityttää sinua.
Vanhempasi voivat sitten jutella asiasta kanssasi ja kertoa sinulle mikä tilanne todellisuudessa on. Sinä kuulut perheeseen ja sinun ei tarvitse yksin kantaa tällaista huolta taakkana varsinkaan kun et vielä tiedä miksi vanhempasi puhuvat siitä kuinka he toivoisivat että rahaa olisi enemmän.
Sinun ei kannata tässä vaiheessa olla vielä olla kovin huolissaan asiasta koska vanhempiesi puhe voi kuulostaa pahemmalta kuin mikä tilanne oikeasti on -monet aikuiset toivoisivat itselleen enemmän rahaa ja saattavat sen sanoa ääneenkin...toki on myös se mahdollisuus, että perheessänne joudutaan tehdä jonkinlaisia konkreettisia päätöksiä rahan kuluttamisen suhteen, jotta tulot ja menot saadaan tasapainoon. Parasta on silti, että ensin keskustelette asiasta yhdessä, jotta tiedätte kaikki missä mennään.
Jos kyse on rahapulasta, on olemassa velkaneuvojia ja muita auttavia tahoja, jotka vanhempasi varmasti tietävät ja joihin he voivat ottaa yhteyttä mikäli he tarvitsevat apua ja uskoisin että vanhempasi tietävät sen.
He toimivat varmasti sinun parastasi ajatellen, mutta eivät nyt kaikkien muiden asioidensa keskellä ole huomioneet sitä, että olet kuullut osan heidän puheistaan, ja koska et täysin tiedä mistä on kyse, sinulle kertyy asiasta ehkä jopa turhaakin huolta ja harmia, joka voi helpottaa kun saat puhua asiasta heidän kanssaan.
Mene nyt vanhempiesi/tai jomman kumman luokse ja kerro että olet huomannut heidän puhuvan paljon rahasta ja kysy mistä on kyse. Uskoisin, että mielesi rauhoittuu kun sinun ei tarviste yksin miettiä tätä asiaa ja kun vanhempasi selittävät tilanteen sinulle.
Muista, että voit aina kääntyä meidän puoleen uudestaankin, jos asia vielä painaa mieltä tai vaikka ihan muuten vaan.
Voimahalaus, nuorisotiedottaja Jenny