Ruskeavuoto
30.06.2020
Hei olen miettinyt mistä kuukautiskierron keskellä oleva ruskea tiputtelu vuoto voisi johtua vuoto kestää noin 3-6 päivää ja tulee minulle aina kuukautiskierron keskiosassa tai vähän sen jälkeen. Tätä on jatkunut jo varmaan 5 kuukautta ja mietin mistä voisi olla kyse. Pelkään lääkäriä ja gyneä enkä uskalla kertoa vanhemmilleni. hämmentynyt ja huolissaan
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
01.07.2020
Hei hämmentynyt ja huolissaan!
Kiitos kysymyksestäsi. Vuotohäiriöihin on olemassa monenlaisia syitä. Ylimääräisten vuotojen syytä juuri sinun tilanteessasi en osaa sanoa. Asia voidaan, ja kannattaakin, selvittää terveydenhuollossa. (Vuotohäiriöt eivät läheskään aina tarvitse hoitoa, mutta niiden syy on hyvä selvittää.)
Tiputteluvuotoa tulee joillakin naisilla munasolun irtoamisen aikaan (eli tavallisimmin kuukautiskierron puolessa välissä), eikä se ole vaarallista. Tässä muutamia muita esimerkkejä, mitkä voivat vaikuttaa ylimääräisten vuotojen tulemiseen:
·         Tulehdukset ja seksitaudit
·         Hormonitoiminnan häiriöt
·         Lääkitys
·         Hormonaalisen ehkäisymenetelmän käyttö
Koska ylimääräistä vuotoa on tullut sinulla jo useamman kuukautiskierron aikana (ja tiputteluvuoto voi olla varsin turhauttava ja ärsyttävä vaiva), suosittelen sinua ilman muuta hakeutumaan lääkärin vastaanotolle selvittämään vuotojen syy ja saamaan tarvittaessa niihin hoitoa. On siis olemassa apukeinoja, joilla tiputteluvuodon saa loppumaan.
Erilaiset kuukautisiin liittyvät vaivat ovat lääkärille tuttuja juttuja työssään. Lääkäri suhtautuu niihin vaivoihin samalla tavoin kuin mihin tahansa vaivaan ja auttaa sinua varmasti. Sinun ei tarvitse kertoa vanhemmillesi asiasta, jos et tahdo. Myöskään lääkäri ei kerro käynnistäsi vanhemmillesi, jos et tahdo. Luulen kuitenkin, että vanhempasi olisivat mielellään kartalla huolistasi ja tukisivat sinua esimerkiksi lääkäriajan varaamisessa.
Lue ohjeet lääkäriajan varaamiseen Hyvä kysymys –palvelun sivulta.
Lähteenä vastauksessa käytin Hyvä kysymys –palvelua.
Tsemppiä ja rohkeutta ajan varaamiseen!
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi