Vuokralle
05.09.2016
Moikka!
Mitä kaikki minun kannattaa selvittää/huomioida jos haluan muuttaa vuokralle?
Opintotuki ja asumislisä on jo tarkistettu. Mutta mitä muuta minun vuokraajaan pitää tietää/huomioida.
Vanhemmilta en voi kysyä koska heidän mielestä en saisi muuttaa kota vielä, mutta tilanne on menny niin pahaksi minun ja äitini välillä että en enään yksinkertaisesti halua asua kotona. Vaan sovun takia veikkaan että asuminen eri osoiteessa oisi hyvä vaihtoehto.
Oon vähän selviellyt budjettia vuokrakämppälle ja olen löytänyt pari sopivaa.
Toinen kysymys mikä tuli mieleen on se että miten se asunnon vuokraus ylipäätänsä tapahtuu?
Kiitos etukäteen! Toivon vastausta nopeesti ennen kun tuun hulluksi täällä vanhempien nurkissa. peräkammarinpoika
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
06.09.2016
Terve,
Olet lähtenyt oikeaoppisesti valmistautumaan oman asunnon etsintään, sillä aluksi on aina hyvä lähteä miettimään mitä järjestelyjä omilleen muuttaminen vaatii ja kuinka omat rahat elämiseen riittää.
Perustietoa omilleen muutosta löydät seuraavan linkin takaa: http://www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/omaan-kotiin/asumaan-itsen%C3%A4isesti-781
Täällä nuorille on tarjolla runsaasti erilaisia asumisvaihtoehtoja, joten heti aluksi jokaisen on hyvä miettiä, millä tavoin haluaa asua. Sopiiko sinulle asuntola, soluasunto, kimppakämppä vai haluatko kenties enemmän yksityisyyttä ja vain omassa käytössäsi olevan asunnon? On myös hyvä miettiä minkä verran on valmis asunnosta maksamaan ja kuinka paljon rahaa kuukaudessa on käytössä. http://www.kela.fi/laskurit sivustolta löytyy erilaisia laskureita, joiden avulla voi selvittää kuinka paljon esim. asumislisää opiskelija voi saada.
Voit myös tulla vierailemaan Ohjaamossa ja koska asiasi koskevat asumista, ovat torstait erityisen hyviä päiviä, sillä silloin Ohjaamolla päivystää asumisohjaaja klo.12-16. Ohjaamo sijaitsee osoitteessa Pohjolankatu 2.
Ohjaamon Facebook-sivut löydät osoitteesta https://www.facebook.com/Nuorten-ohjaamo-Rovaniemi-1442223342740194/?pnref=lhc
Ystävällisin terveisin,
Joni, ohjaaja - Ohjaamo Rovaniemi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.