Auttakaa!
04.08.2019
Eli mun menkat alko viime kuussa ja nyt mul on kolme pv tullu valkovuotoo joka on ruskeeta ja oon yrittäny googlailla et mitä tää vois olla mut sieltä tulee jtn raskaus juttuja ja en oo ollu sukupuoli yhdynnässä kenenkää kanssa ni onks se normaalia Huolestunut
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
12.08.2019
Hei Huolestunut!
Et voi olla raskaana. Raskaaksi tulo vaatii miehen siittiösolun ja naisen munasolun kohtaamisen. Yleensä se tapahtuu silloin, kun miehen siemennestettä pääsee naisen emättimeen, tavallisimmin emätinyhdynnässä. Voit halutessasi lukea lisää raskauden alkamisesta ja ehkäisystä hyväkysymys.fi-palvelusta: https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/raskaus-alkaa-munasolun-ja-siittioiden-kohdatessa/.
On normaalia, että valkovuoto on joskus rusehtavaa.  Monella naisella on pientä tiputteluvuotoa/välivuotoa/rusehtavaa valkovuotoa ennen varsinaisen kuukautisvuodon alkua tai heti kuukautisten jälkeen. Voi olla, että sinun tapauksessasikin on kyse tällaisesta, ja se on ihan normaalia. Myös munasolun irtoamisen aikaan joillakin naisilla esiintyy välivuotoa, ja sekään ei ole vaarallista.
Sexpon sivuilta poimittua tietoa valkovuodosta:
"Valkovuodon ilmaantuminen enteilee, että keho valmistautuu kuukautisten alkamiseen. Se kosteuttaa ja puhdistaa emätintä ja sen happamuus ehkäisee tulehduksia. Vuotoa kuuluu tulla emättimestä jonkin verran aina. Valkovuoto on emättimen limakalvojen erittämää nestettä, kohdunkaulan rauhasten erittämää limaa ja limakalvojen pinnasta irtoavia kuolleita soluja. Yleensä se on vaaleaa nestemäistä ainetta, joka valuu emättimestä ulos. Se voi olla myös ruskehtavan sävyistä ennen kuukautisia ja niiden jälkeen."
Lisäksi, on täysin normaalia, että kuukautiskierrot ovat epäsäännöllisiä n. 2-3 vuoden ajan kuukautisten alkamisesta. Vuoto voi olla joskus esim. poikkeavan runsasta tai niukkaa ja sekin on ihan normaalia. Aluksi kuukautisvuoto voi olla vaihtelevan väristä. Se voi olla rusehtavaa, vaaleanpunaista tai kirkkaanpunaista. Myös pienet hyytymät kuukautisvuodossa ovat normaaleja.
Voit lukea lisää kuukautisista ja valkovuodosta Sexpon sivuilta: https://sexpo.fi/kootusti-tietoa/kuukautiset-ja-valkovuoto/.
Mukavaa loppukesää! :)
Terkuin, Riina | Nuortenelämä.fi