Bästa vän
19.07.2022
Hej.
Ja ha vari vän me en som vi kan kalla Ella i 10 år. Vi e verkligen bästa kompisar och hon e jätte snäll å vi har jätte roligt tillsammans å jag älskar henne. Ja ha alltid kännt av nån orsak känt att ja sku vila ha en annan vän, enda sen ja va liten å blev vän med henne ha ja alltid önskat att ja hadd en annan vän.De låter jätte hemskt och hatar mig själv för de men de e så de känns. På senare tid har det bara blivit värre och jag kan riktit känna att jag mår dålit av att vara vän med henne och ja fattar int varför för hon e så snäll och bryr sig om mig. Ja har problem med min mentala hälsa och mår ganska dåligt och ja känner att ja int vill dela me mig av såna saker till henne för känns som att hon beter sig så myki som en kurator istället för en vän och ja hatar de. Känns som att hon är en vuxen som tar hand om mig och att ja e så myki yngre som nå barn. Ja vet int va ja ska gör fö hatar att ja känner såhär för att hon e så bra människa men mår ändå dålit av henne ibland. Ja har problem allmänt också med att ja plötslit börjar hata människor som ja förr ha avgudat men de har aldrig förr hänt med Ella å ja känner mig så elak och dum att ja int gillar henne lika mycket som förr. Ja vet att ja int kan bara dissa henne men ibland känns de verkligen som att ja vill bara lämna henne och starta om på nytt. E så rädd att ja aldri kommer ha en vän som ja känner att ja verkligen vill ha, vet int hu ja ska komma över de fö ja kan verkligen int tvinga mig själv att tycka om henne lika mykcke som förr, kunde verkligen int leva utan henne förr, ja känd att ja int sku ha kunnat leva utan henne/göra nått utan henne men nu känner ja mer att ja ibland hatar henne. Hatar mig själv så mycke och ja vet ju att ja älskar henne för bryr mig så mycke om henne och e väldit empatisk människa så vill verkligen skydda henne från allt och mår jätte dålit om hon ens nämner att hon nånsin mått dålit,så ja tycker ju om henne men ändå e de nå som int funkar.Händer också med såna ja haft crush på att ja e helt besatt och helt plötslit börjar ja ogilla dem, vet int va ja ska göra åt dehär. Världens sämsta vän

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
22.07.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in. Jag kan förstå att de här känslorna som du har just nu kring din vän upplevs som väldigt jobbiga och kanske till och med ger dig skamkänslor också över att du just nu irriterar dig på någon som vill dig bara väl.
Jag undrar ifall det är så att din vän börjar kännas som lite ”mycket” ifall hon är din enda nära vän..? Du är i en ålder just nu när bästisar som koncept så småningom blir mindre och mindre viktigt och man börjar vilja umgås med fler vänner. Kanske skulle ditt problem kännas lättare ifall du hade ännu en till nära vän eller två..? Det betyder absolut inte att du behöver sluta vara vän med Ella. Tvärtom så kan det vara att du igen skulle börja uppskatta hennes omhändetagande sidor ifall du också hängde med någon annan som gav dig det där andra som du vill ha av vänskaper. Sällan (om ens nångång) finns det en endaste person out there som kan ge en precis allt man behöver, så man kan behöva dela upp sina sociala behov på flera :) Det behöver inte betyda att man är en dålig kompis eller tycker bättre eller sämre om vissa.
Sen kan det också vara bra att ge det här lite tid, speciellt när man själv mår dåligt så är det lätt hänt att man också börjar störa sig på andra, för att ens gräns för vad som är jobbigt sänks när man har för mycket på sitt bord mentalt. Försök att ändå inte känna skuld över dina känslor, de är ”bara” känslor, det är handlingar som definierar en person.
En annan sak som du kunde göra om du vill, är att berätta för Ella hur du vill bli bemött när du berättar exempelvis om hur du mår. Så att hon tydligare vet vad det är du behöver för typ av kommunikation från vänner, så att det inte känns som hos kuratorn.
På tal om kuratorn så vore det kanske skönt att fara och diskutera det här du upplever med någon utomstående..? Så att det inte bara lämnar och snurra på i ditt huvud. Ibland är det bra med ett utomstående perspektiv som man kan bolla tankarna med. Att skriva dagbok kan också vara ett sätt att reda ut vad man riktigt känner.
Jag hoppas det hela löser sig odramatiskt och att både du och Ella hittar det ni behöver i livet!
Kram, Kix