Eri uskonto ja rakkaus
06.01.2020
Hei! Taidan olla todella rakastunut eräseen henkilöön, seurustellaan siis. Emme ole kauaa seurustelleet, mutta silti seksistä on ollut puhetta... Asia on niin, että tämä minun kumppani on neitsyt ja itse en ole, eikä sekään minua häiritse. Kumppanini on minua vanhempi ja ei ole suomalainen ja hänellä on eri uskonto. Tiesin jo ennen seurustelua, että uskontomme ei ole sama ja oli puhetta kuinka hänen ystävät eivät saisi harrastaa esiaviollista seksiä, mutta hänen ystävät ovat eri uskonnossa kuin minun kumppani, joten en enempää ajatellut etteikö minun kumppani saisi harrastaa esiaviollista seksiä. Kumminkin oli tässä yksi päivä seksistä puhe ja kertoi ettei aio harrastaa esiaviollista seksiä. Kunnioitan hänen päätöstä enkä tuomitse vaan yritän ymmärtää hänen päätöstä ja kumminkin yrittää suhdetta koska hänestä välitän niin valtavasti. Kumppanini puhuu tulevaisuudesta ja kuinka haluaa minun tutustuvan heidän uskontoon, tietenkin se olisi todella mielenkiintoista! ongelmani on vain se, että en ole ennen ollut suhteessa missä ei olisi seksiä ja jotenkin ei seksin harrastaminen ole välttämätöntä, minusta vain tuntuu että voiko suhteesta tulla yhtää mitään tai voiko se olla aitoa ilman sitä? Välitän hänestä todella eikä tilanteen pitäisi häiritä koska kaikki muu on sallittua paitsi yhdyntä. Muttakun kokoajan sellainen juupas eipäs tunne, että voiko tästä tulla mitään... En tiedä mkä asia tässä kokoajan painaa koska ei se yhdyntä ole tärkeintä, mutta olisi ihanaa jos saisin oloani vähän helpotettua etten miettisi tätä asiaa koko ajan kun ei maailma tästä kaadu. Voiko tämä toimia ?
Pirjo Nylund

Seksuaalineuvoja ja nuorisotyöntekijä Pirjo /SLUTAT Vastaa
08.01.2020
Hei,
kiitos kysymyksestä.
Sinulla ei ole helppo tilanne ja olet pohtinut sitä paljon. Seurustelet jo jonkin aikaa kumppanin kanssa jolla on eri uskonto ja kulttuuri. Kumppanisi on kertonut ettei aio harrastaa esiaviollista seksiä. Kunnioitat hänen päätöstään ja haluat yrittää suhdetta koska välität hänestä. Kumppansi  on puhunut tulevaisuudesta ja haluaa sinun tutustuvan heidän uskontoon. Mietit nyt, voiko suhteessa edetä jos seksiä ei olisi ?
Sanot itse, ettei tilanteen pitäisi häiritä koska kaikki muu on sallittua paitsi yhdyntä. Haluaisit että olosi helpottuisi, etkä ajattelisi asiaa koko ajan.
Toivon että voisit nyt antaa suhteellenne aikaa ja nauttia niistä asioista joita teillä on. Hyvistä keskusteluista, yhdessä olosta ja hellyydestä. Niin kuin sanoit, ei seksi ole vaan yhdyntää. Se on hellyyttä ja lähellä oloa.
Tutustukaa kumppanisi kanssa toisiinne ja puhukaa asioista avoimesti. Olette vielä nuoria, teillä ei ole kiirettä. Aika näyttää mihin suuntaan suhteenne kehittyy.
Hyvää alkanutta vuotta !
Pirjo Nylund, seksuaalineuvoja ja nuorisotyöntekijä