Har en RIKTIG CRUSH på ett av mina idoler inom musik.
02.08.2024
Hej. Jag gillar Marcus & Martinus och har träffat de många gånger. Jag gillar Martinus lite mer. Det är såhär att han har sagt i intervjuer att han kan gilla någon oavsett om man är ett fan eller inte om man är rätt person. Han säger att han skulle kunna faktiskt bli kär i ett fan också. Trots att jag har ju träffat de mycket så har Marcus pratat mest och sedan så har Martinus börjat prata med mig. Första gången i November jag upplevde att Martinus pratade med mig så sa jag att det var länge sedan jag träffade de och så sa Martinus ett svar om det, jag trodde Marcus skulle svara. När jag träffade de sist i Mars iår så pratade jag med Martinus. Jag ställde han en fråga om dans och han var blyg. Sedan så sa han ”du är det bästa fanet” och klappade mig på ryggen. Han säger ju att han kan bli förtjust i ett fan. Säger de tecknen att han bara var vänlig eller om han börjar bli förtjust i mig? Hoppas ni svarar.
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
05.08.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte alls ovanligt att ha en crush på kända personer och människor som man ser upp till. Det har varit ett välkänt fenomen så länge som det funnits kändisar i världen. Men oftast blir man kär i bilden man har av personen och den fasad dom visar utåt. Inte den dom verkligen är. En kändis med 1000-tals dödskära fans skulle inte ha så många beundrare om det inte var för det faktum att dom är berömda. Det är något som händer när man tar en vanlig människa med vanliga behov, känslor och tankar och sätter dom på en scen eller framför en kamera. Det är som att omvärlden plötsligt ser dom som något större än en människa. Plötsligt går den här personen från att vara en vanlig människa med vanliga problem till att vara en kändis med 1000-tals beundrare som vill dejta dom och skriker efter deras uppmärksamhet. Det enda som skiljer en sån person från oss "vanliga människor" är att dom har en stor plattform. Det kan gott och väl hända att du inte alls skulle ha något intresse för någondera killarna om det inte var för deras kändisskap och popularitet.
I en relation vill man oftast känna att man är älskad, uppskattad och omtyckt för den man är på insidan. Inte bara för vad man har åstadkommit i sin karriär och hur populär man är. Av den här orsaken väljer många kändisar att inte dejta sina fans. Det skapar även en viss maktobalans när man dejtar en person som man ser upp till så mycket. Det kan göra att man ignorerar röda flaggor och går med på saker som man annars inte vore bekväm med. Även för kändisen kan det kännas konstigt att vara tillsammans med en människa som satt en på en sorts piedestal. Det bidrar säkert med en viss press att ha en partner som verkar tro att man är helt perfekt. Det är knappast lätt att vara såbar i en sån relation.
Att dejta sin idol kan kännas som en dröm som går i uppfyllelse. Men både Marcus och Martinus är människor precis som alla andra. Dom har både brister och problem. Ingendera är perfekt. Bara för att dom är kändisar och visar upp en exemplarisk bild av sig själva utåt så betyder inte det automatiskt att du skulle vara lycklig i en relation med någondera killarna om du fick den chansen. Att dejta en kändis kommer oftast med extremt många krav, utmaningar och begränsningar. Man får sällan mycket tid ihop och man måste också leva i vetskapen om att det finns hur många människor som helst som gärna skulle ta ens plats och som aktivt kommer försöka göra det också. Karriären går oftast först och dina behov har sällan särskilt hög prioritet m.m. Därför var Martinus antagligen så tydlig med att det måste vara rätt person. Han förstår vilken enorm uppoffring det är att dejta en människa med hans jobb och karriär.
Vi ska också komma ihåg att en stor del av Marcus och Martinus popularitet kommer från den bilden dom visar utåt och hur dom interagerar med både sin publik och sina fans. Dom är båda väldigt charmiga, söta, glada och snälla killar utåt sett, det är deras image. Men i verkligheten kan jag lova att dom är mycket mer komplexa än så. Precis som alla andra människor i världen har även de här killarna dåliga sidor även om det inte är sånt som resten av världen får se. Och det finns en orsak till det. I dagens värld är image en stor del av kändisskapet, därför är det extremt viktigt för Marcus och Martinus att dom fortsätter ha positiva interaktioner med sina fans. Även om jag är säker på att dessa interaktioner oftast nog är genuina och att killarna verkligen uppskattar alla sina fans så måste vi ändå komma ihåg att det här är deras jobb. Därför tror jag inte att det är en bra idé för dig att läsa av din interaktion tillsammans med killarna som något annat än ett positivt och trevligt möte mellan idol och fan.
Jag kan såklart inte veta vad killarna tycker och tänker eftersom jag inte känner dom. Skulle det du skriver vara en beskrivning av ett möte med en "vanlig" kille skulle jag nog tänka att det kan finnas attraktion och flörtiga vibbar. Men eftersom att det här är killarnas jobb så ser jag på det med lite andra ögon.
Jag hoppas att mitt svar inte gör dig allt för besviken. Med det här vill jag såklart inte krossa dina drömmar och förhoppningar. Det är helt okej och normalt att ha en crush på en kändis och du får gärna fortsätta träffa killarna när du får chansen. Var bara dig själv och njut av situationen och fjärilarna i magen. Om du trots allt vill ge ett intryck av att du är mer än bara ett fan kan du försöka ställa lite mer personliga frågor nästa gång ni ses. Fråga hur det känns, hur dom mår, om något känns tungt osv. Då ger du killarna en chans att ha en mer naturlig, mänsklig diskussion mellan jämlikar. Något dom säkert uppskattar att få ha med jämna mellanrum. Du kan tänka på att hellre visa att du är en omtänksam medmänniska snarare än en beundrare för dom finns det som sagt 1000-tals av. Samtidigt blev du ju kallad "bästa fanet" vilket ju inte alls är någon dålig komplimang även om den inte har en romantisk innebörd. Så om jag var du skulle jag fortsätta som jag gjort tidigare, du uppskattas helt klart för den du är.
Kram <3
Rosanna