Herpes fråga
25.03.2020
Om jag har utbrott av herpes på munnen, kommer jag garanterat få utbrott i underlivet om jag också har underlivsherpes eftersom att mitt imunförsvar inte är tillräckligt bra för att hålla bort utslagen på munnen??? Lol

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.03.2020
Hej,
Då jag läser din fråga är jag osäker på om du menar att du HAR underlivsherpes också eller om du är räd att få det? Bara för att du har herpes på munnen innebär det inte nödvändigtvis att du får det i underlivet. Men du skall vidta de försiktighetsåtgärder du kan, d.v.s. undvika att kyssas eller ha oralsex med någon medan du har blåsor.
Om man har herpes i munnen OCH i underlivet så kan de - men måste inte nödvändigtvis blossa upp samtidigt. Det är nog ganska mycket från fall till fall och det finns många olika saker som kan påverka, bl.a. immunförsvaret och stress. Om du har haft munherpes/underlivsherpes upprepade gånger så att du känner igen symtomen på det så finns det virushämmande mediciner som du kan köpa receptfritt på apoteket. Medicinerna kan inte bota infektionen men om medicineringen påbörjas i tid så kan den förkortas och blir inte nödvändigtvis lika brutal.
Tveka inte att ta upp saken med en läkare eller preventivrådgivningen om du har frågor.
Kram
Tessi