Hjälp
25.07.2022
Hej! Jag mår dåligt vet inte vad jag ska göra. Jag har en lägenhet i min stad den är ca 600 €/ månad. Jag har jobb nästan heltids. Vet inte om jag vill ha kvar den har haft den sedan början på juli. Det är så fruktansvärt tråkigt där. Hör grannar na hela tiden. Kommer mej inte för att gå till butiken vet inte varför. Går bra att åka till butiken när jag bor hos föräldrarna. Men har tagit upp detta flera gånger med föräldrarna men de blir bara sura och förstår inte alls.
Jag har inte så mycket kompisar, vet inte ska ja bo kvar fast ja har bara sovit där 2 nätter eller ska jag säga upp och flytta till föräldrarna då är problemet jag har så liet rum så jag får panik. Det är så höggljud där mycket ropas och fula ord. Hjälp mig
Jag skulle vilja våga resa själv. Bo utomlands men jag vågar inte Hejsvejs

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
16.08.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ursäkta att svar har dröjt, experten som vi först skickade frågan åt svarade inte, kanske kom sig frågan bort i mejlen efter hens semestern. Så jag tänker att jag svarar själv :) Hoppas att du hittar tillbaka hit ännu för att se ditt svar!
Det kan kännas besvärligt att bo själv när man ännu inte är van. Det är som med så mycket annat en sorts övningssak. Vissa har lättare med det än andra, och det beror förstås också på hur bra man trivs i sin lägenhet. Det är bra att försöka hålla någon sorts rutiner, för när man bor själv så far lätt rutinerna lite ur spel och det kan man börja må dåligt av. Skriv exempelvis i kalendern på förhand vilka dagar och vilken tid du ska fara och handla. Kanske kan du fara direkt efter jobbet så att du inte far hem emellan? Ifall det är svårt att starta upp sig väl du är hemma.
Att skaffa en hobby som känns meningsfylld för en är också ett sätt att ha mindre tråkigt. Det är som är fint med att ha ett eget space så är ju att man får ha sina projekt ifred, exempelvis om man pysslar eller målar nåt så får man vara precis så råddig (eller städad) med det som man själv vill utan att nån kan säga nåt om det.
Det låter som att du är lite i kläm med hur du känner just nu – å ena sidan vill du inte bo i lägenheten men å andra sidan låter det som att du inte mår jättebra av att bo hemma heller. Kanske kan du ge lägenheten lite mera tid, men hälsa på hemma ofta? Alternativt söka en annan lägenhet som du skulle trivas bättre med? Kom dock ihåg att det kan hända det står i ditt kontrakt till denna lägenhet att du har en viss uppsägningstid på lägenheten, som du måste bo där såvida du inte kan komma överens om annat med hyresvärden.
Du säger att du skulle vilja resa själv. Det är ett jättebra sätt att öva upp sin självständighet, lära sig om sig själv, och få nya vänner och bekanta! Speciellt om man medan man reser bor på olika vandrarhem/hostel där det finns backpackers och dylika, som ofta också reser själva.
Börja smått, ta en mindre resa (inte så många dagar) själv för att se hur det känns, och utöka därifrån. Kanske hittar du plötsligt någon plats där du känner för att söka jobb och slå dig ner en lite längre stund..? Vem vet.
Lycka till med allt!
Kram, Kix