Jag vill bara vara vänner
24.05.2021
Hej!
Jag har nyligen gjort slut med min pojkvän för att jag såg honom mer som en vän. Vi är fortfarande vänner men det är väldigt ställt mellan oss. Hur kan jag fixa det mellan oss så att vi stannar bra vänner? Mirella

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
25.05.2021
Hejsan!
Det är aldrig kul när ett förhållande tar slut, men jag är glad att du lyssnade på ditt hjärta och gjorde slut när det inte mera kändes rätt. Det är också förståeligt att du vill fortsätta att vara vän med ditt ex eftersom ni kommit varandra nära. Men här tror jag också att vi måste använda oss av det gamla uttrycket som säger att det bara är tiden som kan läka alla sår. Din expojkvän kommer behöva tid på sig att anpassa sig till den nya situationen. Det kan kännas konstigt när rollerna man har till varandra plötsligt ändrar (speciellt om det inte är en själv som har valt det!), och man ska försöka ”komma på” hur man ska vara med varandra på ett nytt sätt. Det kan också hända att han behöver lite distans nu till en början, för att få fundera på det som hänt. Speciellt om han känner sig sårad. Om han fortfarande tycker om dig mera än som en vän så kan det också kännas smärtsamt för honom att umgås med dig nu i början, tills han har fått komma över sina känslor.
Berätta gärna åt honom att han är en viktig person för dig, att du vill ha honom som vän i ditt liv och att du vill finnas där för honom – men låt samtidigt han vara den som mest bestämmer takten i hur ni umgås nu i början. Han måste få tid att läka sina sår helt enkelt. Så småningom hittar ni förhoppningsvis varandra på ett nytt sätt, så det kan sluta vara stelt och ni blir som vanliga goda vänner istället!
Lycka till!
Kram, Kix