jurist
06.10.2015
hej! är väldigt intresserad av lagar och politik. funderar på att bli jurist, men måste man då antingen bli åklagare eller försvarare? kan man vara jurist men ingendera av dessa? sen undrar jag hur länge utbildningen tar vill gå i Vasa), hur mycket lön man får samt vad man ska satsa på i gymnasiet. och är man färdig utbildad direkt?

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
07.10.2015
Hej!
Trevligt att du har hittat det du är intresserad av och kan tänka dig jobba med i framtiden!
Man kan studera juridik (rättsnotarie och juris magister) vid t.ex. Helsingfors universitet eller Vasa universitet
Enligt sidan Studieinfo.fi har "den som avlagt rättsnotarieexamen har ännu inte behörighet för domar- eller juristyrket och kan alltså oftast inte arbeta i uppgifter som kräver juristkompetens. Därför avlägger nästan alla studenter också juris magisterexamen. Den som har avlagt rättsnotarieexamen kan arbeta inom förvaltningen med berednings- och föredragningsuppgifter, allmän intressebevakning, lagstiftningsberedning, indrivning och olika administrativa uppgifter m.m."
För att arbeta som advokat eller domare måste man vara juris magister. Man behöver ändå inte bli åklagare eller försvarare om man studerar juridik, man kan också arbeta t.ex. som advokat inom uppgifter i familjerätt (vårdnadstvister och testamenten), affärsrätt (avtalsfrågor, konkurser, börsintroduktioner) )eller vid kommun, offentlig förvaltning eller annan myndighet.
Med studier inom juridik har man möjlighet att arbeta med flera olika sorters uppgifter -utbildningen är bred.
Bekanta dig gärna närmare med antagningen av studerande här.Om urvalsprovet kan du läsa här.
Kontakta också gärna din egen studiehandledare och berätta om dina planer för hen kan säkert ge dig goda råd om vad som är bra att satsa på i gymnasiet och annat som du vill ha svar på. På den här sidan (klicka här) kan du ändå ta en titt på hur man poängsätts då man söker (t.ex. poäng av realprovet och modersmålet).
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny