Döende?
23.02.2021
Hej! För cirka 6 månader sen började jag märka att det fanns blod i min avföring, men jag tänkte inte desto mer på det. Men nu har det börjat dyka upp oftare igen. Men är för rädd att säga till nån eller ta en sjukhustid, vill int få någon dödsdom i sån här ung ålder.
Men varenda gång det har kommit blod så är alltid efter jag har magproblem och diarré, kan vara flera dagar ibland( Har IBS)...Men när magen har börjat må bättre så är det inget problem. Min fråga är mest att vad kan det vara? kan det vara något lindrigare än vad googel säger(cancer osv)?
Tacksam för snabbt svar. Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.02.2021
Hej,
Jag skall börja med att konstatera att du knappast är döende. Det är inte ovanligt att man ibland har blod i avföringen - speciellt inte om man har IBS. Sannolikt beror det helt enkelt på att dina slemhinnor i ändtarmen är irriterade och därför blöder, eller att du har en ytlig hemorrojd som blöder. Det är inte alls ovanligt i samband med magproblem eftersom man då besöker toaletten oftare och krystar mer.
Så om blodet är klart så är det högst antagligen i den sista delen av tarmen som blödningen finns. Är avföringen däremot mörk/svart, eller blodet ser mörkt ut så är blödningen troligen högre upp i tarmen. Det är sant att man borde kolla upp saken om man blöder ur tarmen, och du kan gärna ta upp saken med en läkare men i ditt fall tycker jag inte att det låter speciellt konstigt.
Sen beror det förstås lite på hur mycket blod det kommer, om det är så att du kan se att det kommit några droppar i wc-stolen, eller att det finns lite blod på pappret, eller är det så mycket att blodet är det enda som syns i byttan? Rimligtvis finns det större anledning att ta upp saken med en läkare ju mer du blöder.
Du skriver att du har IBS, och jag kan själv bli lite provocerad över den "diagnosen" eftersom det ju i sig inte är en diagnos utan namnet på ett symtom. Det är som att säga att "utslag" är en diagnos - medan det ju inte säger någonting om varför man får dem. Så det är en sak jag tycker att du kunde diskutera vidare med din läkare. Handlar det om någon kronisk tarmsjukdom som du inte ännu har fått en diagnos på, eller på att du har en överkänslighet mot något födoämne? Oavsett vad det är som orsakar din IBS så är det bra om man kollar upp saken för att du skall få rätt behandling.
Snälla googla inte på symtom. Oavsett vad man googlar så får man alltid svaret att det är cancer, och så är det ju inte. Var inte rädd för att tala med en läkare, för många problem finns det en lösning.Kram,
Tessi