Jag är rädd
12.10.2019
Hej decibel. Under den senaste tiden har jag drömt mycket om döden. Jag har blivit rädd för att dö. Varje kväll när jag ska försöka sova är jag rädd för att jag aldrig ska vakna igen. Jag vet att det låter konstigt men jag går runt med en konstant rädd känsla i kroppen. Jag funderar bara om det på grund av mina drömmar kommer att hända något i min omgivning eller åt mig? Hej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.10.2019
Hej,
Det är ganska vanligt att man oroar sig över döden. Och kanske speciellt i den ålder du är just nu, eftersom du håller på att utvecklas från barn till vuxen, och då också förstår att vad som helst kan hända - att man inte lever för evigt.
MEN dina drömmar har ingenting att göra med övernaturliga budskap. Drömmen i sig betyder inte att du eller någon annan skall dö (eller jo, det skall vi ju alla nån gång men inte nödvändigtvis just nu.) Döden ÄR skrämmande, eftersom det är en av de få saker som vi faktiskt inte alls kan påverka. Men det gör dig inte mer dödlig bara för att du är rädd för den.
I olika former av drömtydning (om man vill tänka i de banorna) så brukar drömmar om död tolkas som förändring, att det är någonting som utvecklas - vilket oftast brukar vara en positiv sak. Så drömmar om död brukar oftast inte tolkas som att nån faktiskt skall dö, utan mera att någonting som ändrar form. Men som sagt, det är inte speciellt vetenskapligt utan mest "på lek".
Försök att komma ihåg att man drömmer om en hel massa saker som inte händer i verkligheten. Det är naturligt att vara rädd för att dö, men oddsen att du skulle dö i sömnen är små, det är på sås ätt mycket farligare att vakna och stiga upp än att sova. Om det känns som att du behöver tala om din rädsla med någon så kanske du kan prata med din skolkurator? Men jag tror att det är en fas, som kommer att gå över av sig själv. Du är varken den första eller sista som har en sån period.
Många kramar
Tessi