Jag tror jag har depression⁉️
22.06.2022
Jag har lite problem med mina vänner. och har inte någon ork att göra något. Och de vänner jag har stänger mig ute när jag är med dem och det gör så att jag känner mig som en slav eller att jag är osynlig. jag tog ett depressions test på internet och allt stämde in på mig (och jag vet att man inte ska lita på allt på internet.) jag får ångest av mina såkallade vänner och min vikt och jag önskar att jag skulle vara död. Mathilda

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
23.06.2022
Hej,
Du har rätt i att man inte kan tro på allt man läser på internet, speciellt inte alla olika tester som finns där. Men jag tror ändå att testerna för nedstämdhet och depression kan ge en fingervisning om hur situationen ser ut för tillfället, och eftersom du själv känner dig deprimerad och upplever att allt är lite tungt och hopplöst så tycker jag att du skall ta dina känslor på allvar.
Det kanske mest effektiva sättet att ta sig ur en depression är att be om hjälp för det så att man får någon att tala med. Ibland föreställer människor sig att det att de går till t.ex. en psykolog betyder att man går dit och sedan "fixar" psykologen en. Men det handlar mer om att genom att prata och diskutera kan komma fram till lösningar på varför det känns som det gör och vad man själv kan göra för att påverka situationen.
Du skriver att dina kompisar får dig att känna dig utanför, och så skall det givetvis inte vara. Alla kan ha dåliga dagar i sin kompiskrets då man kanske inte känner att man passar in eller får den uppmärksamhet man skulle behöva, men om du upplever att du blir förbisedd och att det är återkommande så kanske de vänner du har just nu inte är så bra för dig. Det är möjligt att det inte alls är avsiktligt från deras sida utan att det bara blir så - men det är bara du själv som kan avgöra var gränsen går för vad du orkar med. Det betyder inte heller att du behöver ställa till en stor scen och "göra slut" med dem utan kanske bara ta lite paus från dem och göra någonting annat.
Allting hänger ihop - både din nedstämdhet och dina kompisrelationer, men det är svårt att ordna upp allting på en och samma gång. Så jag rekommenderar att du först och främst försöker hitta någon att tala med, kanske en psykolog eller en psykiatrisk sjukskötare via hvc? Det är för det mesta bara att ringa till hvc och berätta om situationen och att man skulle behöva tala med någon. Sedan då du är mer stabil och mår bättre så kan du fundera på hur du skall göra med dina vänner - antingen säga till om vad DU behöver från dem eller se dig om efter nya vänner. Jag vet att det känns svårt på en mindre ort där man upplever att man känner alla men ibland kan man bli överraskad och hitta nya vänner i människor som man inte hade förväntat sig.
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi