Konstigt
22.02.2021
Hej! Lite konstigt men jag har typ ” cravings ” på saker hela tiden ibland är det sötsaker och ibland mat men det blir ett ekonomiskt problem. Ingen tar mig på allvar när jag säger att jag har cravings på nocco tillexempel men får jag inte min nocco just då så blir det bråk. Som idag fick jag för mig att jag ville baka kakor när jag kolla på film och jag fråga om jag kunde få pengar till ingredienser men hon sa senare då hon kommer hem men då blev jag helt nästan hysterisk för jag vill ha dem nu nu nu!!! Så nu är vi arga på varann istället. Vad ska jag göra dethär ständiga suget på saker och ting börjar bli jobbigt att hela tiden bli arg för att jag inte får som jag vill just då, nu kanske det låter som att jag är jätte bortskämd och måste få som jag vill men så är det inte i vanliga fall utan det är bara när det handlar om mina cravings

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
23.02.2021
Hej,
I sig tycker jag inte att det låter speciellt konstigt med ditt sötsug. Alla människor upplever nog det nån gång då de är hungriga att de vill ha någonting sött eller skräpmat eftersom det är snabba kolhydrater som gör kroppen nöjd för stunden. Det att känslan eller suget är intensivt innebär ju inte att det skulle vara farligt för dig att låta bli att följa det - och jag tycker inte att det berättigar att du får raseriutbrott.
Du frågar vad du skall göra, och jag tycker att det bästa du kan göra är att försöka äta regelbundet och mångsidigt. Då hinner inte ditt blodsocker daga så mycket att det skulle påverka ditt humör. Det beteende du uppvisar just nu påminner om abstinens, och även om ämnet är socker och inte en illegal drog så finns det ingen anledning att ge efter för suget.
Jag vet att det jag skriver låter helt hopplöst tråkigt, för visst vill man ju ge efter för sina cravings då man känner dem (det är ju till stor del det beroende handlar om - njutningen då man äntligen får äta/röka/dricka det man har längtat efter.) Det jag föreslår är att du iaf försöker att äta en "riktig" måltid eller mellanmål trots att det är snabba kolhydrater som du är "sugen på". Det är inte lika njutningsfullt - men det är trots allt bättre för din kropp. Ett jämnare intag av mat skulle leda till ett jämnare blodsocker där du inte heller skulle bli arg på det sätt du blir nu då du inte får din belöning.
Som sagt, jag vet att det låter trist och surt - men det är inte alls unikt med cravings utan bygger på att hjärnan känner en belöning då den får socker, trots att det inte är det bästa alternativet för din hälsa.
Kram,
Tessi