koulukiusattu...
09.09.2015
Apuaa,minua on koulukiusattu ala-asteesta tähän päivään saakka olen siis 7.luokalla... Minulle on ehdotettu että ottaisin koulusta sairaslomaa koska musta kuulemma huomaa todella hyvin että oon niin maassa... viime maanantaina teknisen tunnilla joku oli laittanut minun penaaliin puukon en tiedä mitä kyseinen ihminen halusi...toden näköisesti hän halusi minulle ongelmia mutta onneksi huomasin katsoa penaaliini vielä teknisen tunnilla enkä vasta uskonnon tunnilla sillä sitten olisikin voinut tulla ongelmia.. nykyään minua pelottaa mennä jopa kouluun koska pelkään että minulle tapahtuu jotain ja opettajia tämä asia ei tunnu paljoa kiinnostavan,ehkä opettajia kiinnostaa varmaan sitten vasta kun minulle tapahtuu jotain pahaa... ja joka aamu kun kävelen kouluun meinaan itkeä koska se vaan sattuu kun tiedän kuinka paljon mua on tietyt koulun ihmiset satuttanut... pitäisikö minun pyytää sairaslomaa ja käydä kotikoulua? niin saisin miettiä asioita. omasta mielestä se tekisi hyvää kun en näkisi ihmisiä... kyllästynyt:´(
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
16.09.2015
Heippa Rubrik!
Kiitos viestistäsi. Ikävä kuulla hankalasta tilanteestasi.
Kiusaaminen on aina väärin, se ei ole missään tilanteessa hyväksyttävää. Kiusatulla on paha olo ja tuntuu siltä, että kukaan ei välittäisi. Sinun ei kuulu sietää kiusaamista.
Aikuiset ovat vastuussa siitä, että kiusaaminen loppuu. Oletko kertonut opettajalle, miksi olet niin maassa? Opettajallasi on lakisääteinen velvollisuus vastata turvallisuudestasi. Opettajalle kannattaa siis aina kertoa kiusaamisesta. Opettajaa kyllä kiinnostaa sinun hyvinvointisi. Koska kiusaaminen on jatkunut jo noin kauan, siihen on suurempi syy puuttua.
Jos opettajalle kiusaamisesta puhuminen tuntuu hankalalta yksin, niin olisiko sinulla kaveria tai ystävää luokallasi tai koulussa kenen kanssa voisit yhdessä ottaa asian puheeksi. Kiusaamistilanteessa, riippuen hiukan oppilaitoksesta, niin asian selvittelyyn tulevat mukaan myös mahdollisesti rehtori, muita opettajia ja koulun kuraattori. Joissakin kouluissa myös kouluterveydenhoitaja on mukana selvittelyssä. Ja tietysti on tärkeää, että kiusaajat ovat asiaa sopimassa ja selvittämässä. Sinulla on oikeus opiskella rauhassa eli käydä koulussa täysin normaalisti. Laki on oppilaan puolella: koulun on järjestettävä oppilaalle turvallinen kouluympäristö sekä laatia kiusaamista ehkäisevä suunnitelma.
Olethan kertonut kotona kiusaamisesta? On todella tärkeää, että vanhempasi tietävät tilanteestasi. Vanhempasi varmasti tukevat sinua ja ovat tarvittaessa yhdessä sinun kanssasi yhteydessä kouluun.
Pysyvä ratkaisu ei ole kotikoulu. Kiusaamiseen on puututtava ja sinun on päästävä käymään koulua turvalliesti ilman kiusaamista.
Toivottavasti tilanteesi selviää ja pääset jatkamaan opiskelua ilman kiusaamista. Alla on vielä muutamia linkkejä joiden kautta löydät vielä lisää tietoa ja vinkkejä puutumisesta koulukiusaamisee.
http://www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/ihmissuhteet-ja-seurustelu/kiusaaminen-495
http://www.koulukiusaaminen.com/Koulukiusaaminen.aspx
http://www.mll.fi/nuortennetti/kiusaaminen/
Terveisin,
Jutta ja Mika - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.