En tiedä
09.01.2023
Olen 13v tyttö ja olen ihastutunut tähän yhteen poikaan. Minulla on tunne että hän aikoo kysyä minua ulos ja enkä ole valmis suhteeseen. tykkään yleensä pojista jotka ovat hyvän näköisiä. mutta tämä yksi poika on erillainen tykkään hänsetä hänen persoonan takia ja haluan olla hänen kanssaan mutta ajatus suhde pelottaa minua mutta kaikki kaverini ovat olleet yhdessä jonkun kanssa.
Siis mitä mä nyt sanon sille pojalle kun en halua suhdetta mutta tykkään hänestä? EEZ
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
10.01.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kiva, että olet löytänyt meidän palstallemme! Onpa kiva kuulla, että elämässäsi on kiinnostava ihminen, josta olet kiinnostunut syvemminkin kuin ulkonäön puolesta! En sano, että ulkonäkö ei olisi tärkeää eikä siitä saisi tykätä. Luonnollisesti ulkonäkö on se, mitä ihmisessä näemme ensimmäiseksi ja josta kiinnostumme ensin. Mutta vielä ihanampaa ja lupaavampaa on, kun ihminen kiinnostuu persoonasta eikä vain ulkonäöstä: ulkonäkö harvoin saa meitä nauramaan. Ulkonäkö ei kuuntele tai lohduta meitä, tai ulkonäön kanssa harvemmin harrastamme mitään yhdessä. On siis todella mukavaa, jos olet löytänyt ihmisen, jonka kanssa haluaisit viettää aikaa!
Ihastuminen on ihana ja lämpöinen tunne, mutta harvoin se on pelkästään sitä. Ihastuminen voi aiheuttaa myös paljon epävarmuutta, epämukavuutta ja joskus se voi jopa pelottaa. Pelkääminen voi johtua eri syistä. Osaatko eritellä miksi ajatus suhteesta pelottaa sinua? Joskus ihmisiä pelottaa ajatus suhteesta sen takia, että suhteeseen asettuessaan ihminen asettaa itsensä alttiiksi esimerkiksi hylätyksi tulemisen kokemukselle. Oletko joskus joutunut pettymään ihmissuhteissa? Pelkäätkö, että sama tapahtuisi taas? Vai ahdistaako sinua enemmänkin ajatus siitä, että sitten sinulla olisi joku, jonka kanssa sinun täytyisi viettää niin paljon aikaa, että et ehtisi enää nähdä kavereitasi niin paljon? Tai pelottaako sinua ehkä läheisyys toiseen ihmiseen? Tunnetko itsesi haavoittuvaiseksi siinä tilanteessa, että joku olisikin sinun kanssasi todella läheinen ja voisi tutustua sinuun oikein hyvin? Pelkoa tai ahdistusta voivat aiheuttaa monet asiat ja syyt. Joskus esimerkiksi vanhempien ero saattaa heijastua myös pelkona omassa parisuhteessa, kuten myös ajatus siitä, että oma persoonallinen kehitys jotenkin loppuisi siihen, kun toinen ihminen tulee niin läheiseksi.
Toisaalta etenkin sinun iässäsi, mutta myös missä tahansa muussakin iässä kaikki uusi saattaa pelottaa. Etenkin ihmissuhdeasioissa seurustelun aloittaminen saattaa tuntua kahlitsevalta ajatukselta. Ehkä pelkäät vapautesi menettämistä?
Nyt kuitenkin kehottaisin sinua ottamaan ihan rauhassa. Älä hätäile, vaan anna asioiden tapahtua omalla painollaan. Sinun ei tarvitse sanoa mielestäni pojalle vielä yhtään mitään! Etenkään, kun hän ei ole kysynyt sinua vielä ulos. Anna itsellesi mahdollisuus tutustua häneen rauhassa, ilman paineita siitä, että teistä pitäisi tulla jotakin. Mikäli poika pyytää sinua ulos, voisit kertoa hänelle, että haluat ottaa ihan rauhallisesti ja edetä ilman kiirettä. Voit myös kertoa hänelle rehellisesti että pidät hänestä jo nyt, mutta jostakin syystä sinua ahdistaa ajatus seurustelusta ylipäätään. On hyvä olla rehellinen, mutta anna itsellesi myös mahdollisuus päästä yli pelosta. Älä jää siihen jumiin; rohkeasti pelkoja kohtaamalla pelot useasti heikentyvät, kuin menettäisivät voimiaan!
Seurustelemaan kannattaa alkaa kuitenkin vasta sitten, kun tuntee toista jo vähän ja kokee olonsa hyväksi ja turvalliseksi sekä valmiiksi parisuhteeseen. Aina ihminen ei ole siltikään valmis parisuhteeseen, vaikka kovasti niin haluaisi. Joskus puolestaan seurusteleminen voi eheyttää ja lieventää pelkoja, jotka heijastuvat parisuhteeseen, mutta alun alkaen eivät johdu kys. parisuhteesta. Jokainen ihminen on yksilö, jonka elämänpolku on yksilöllinen ja ainutlaatuinen. Sinun iässäsi on hyvin normaalia peilailla omaa tilannettaan muihin, mutta muista, että muiden tekemisillä ei tulisi olla mitään tekemistä sinun elämäsi ja sen kulun kanssa. On tärkeämpää kuunnella omaa sisintään kuin toimia siten, kuin kaikki muutkin. Ole rohkea ja uskalla toimia siten kuin sinusta tuntuu eikä siten kuinka kaikki muutkin toimivat. Ehkä joku heistäkin on saattanut kokea epävarmuutta mitä seurusteluun tulee, mutta he ovat silti alkaneet seurustella siitä paineesta, että kun kaikki muutkin..?
Sinä ehdit kyllä seurustella myöhemminkin! Nyt nauti ihastumisen tunteesta ja katso mihin se vie! Voi olla, että teistä tulee hyviä ystäviä, ehkä juttu tyssähtää alkutekijöihin tai sitten siitä voi kehittyä jotakin suurempaa ja etenettekin seurusteluun asti. Älä mieti tulevaisuutta nyt, vaan yritä pysytellä nykyhetkessä eli tässä mitä tapahtuu juuri nyt, tässä hetkessä ja anna asioiden tapahtua omalla painollaan, pakottamatta.
Tsemppiä matkaan!
Halauksin Stinke