pornon katselu
30.06.2015
Mä oon jo useemman vuoden kattonu pornovideoita. Tiiän et niis on ikäraja 18 mut oon aatellu ettei se haittaa... Yleensä mä katon sellast pornoo mis on piiskausta. Tänää ku olin kattomas pornoo nii mun kännykkään (josta mä sitä katoin) tuli ilmoitus että "Laitteeseesi on ladattu tai sillä on katsottu luvatonta materiaalia, joka sisältää lapsi- tai eläinpornoa tai raiskausmateriaalia. Tästä voi seurata 2-5 vuotta vankeutta. Paina ok". Mä en todellakaa oo kattonu mitää lapsi tai eläinpornoo enkä ainakaa tietosesti mitää raiskausjuttuja. Mä pelästyin tosi pahasti siitä ja oon ollu koko päivän ihan paniikissa et tuleeks nyt jotkut poliisit tutkii mun kännykkää tai soitetaanks täst mun vanhemmille. Mä en haluu et mun vanhemmat saa tietää mun kattoneen pornoo. Sitäpaitsi mä oon vast 14 v.
Voikse olla vaa joku sen pornosivun oma hämäysjuttu jonka on tarkotus pelästyttää... välillä siel tulee jotain "olet voittanut arvonnassa. Paina ok" virusjuttuja. Tää juttu pelottaa mua mutten voi puhuu täst kellekkää. Mitä siitä seuraa jos oon kattonu tietämättäni videoo jossa ihmistä piiskataan ilman hänen lupaansa ja se on ns. raiskaus? pelottaa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
02.07.2015
Hei,
ja kiitos viestistäsi!
Kerroit, että olet katsellut jo useamman vuoden alle 18-vuotiailta kiellettyä pornoa, koska ”olet ajatellut, että se ei haittaa”. Olet iältäsi nuori ja kasvamassa vielä monin tavoin, joten et ole vielä riittävän kypsä arvioimaan pornon haitallisuutta kehitykseesi. Sille, että lapsia suojellaan pornolta, on olemassa asiantuntijoiden arvioimat perusteet. Lisäksi pornosivuilla surffailusi johtaa suurella todennäköisyydellä siihen, että törmäät sisältöihin, jotka voivat aiheuttaa sinulle voimakastakin ahdistusta.
Ikärajat eivät ole pelkkiä suosituksia, vaan oikeasti sitovia. Mm. videovuokraamot, kirjastot ja kaupat noudattavat niitä. Ikärajojen tarkoituksena on suojella lapsia heidän ikätasolleen haitallisina pidetyiltä sisällöiltä. Ikärajat perustuvat kuvaohjelmalakiin (kuvaohjelmilla tarkoitetaan elokuvia, televisio-ohjelmia ja videopelejä). Kuvaohjelmaa ei saa esittää, vuokrata tai myydä ikärajaa nuoremmalle. Pornon katsominen alaikäisenä ei ole laitonta, mutta sen myyminen, vuokraaminen ja esittäminen alaikäiselle on. Lisätietoa ikärajoihin liittyen löydät täältä: https://kavi.fi/fi/meku/ikarajat
Internetissä on tarjolla pornoa, jonka laillisuutta on mahdotonta tarkistaa. On siis mahdotonta tarkistaa, ovatko osapuolet täysi-ikäisiä ja mukana videolla omasta vapaasta tahdostaan. Alaikäisiin lapsiin kohdistuvia seksuaalisia tekoja sisältävän materiaali on aina laitonta. Sen hallussapidosta ja jakamisesta on määrätty laissa rangaistukset. Myös eläimiin kohdistuvia seksuaalisia tekoja sisältävän materiaalin levittäminen on Suomessa laitonta.
Pornosivustoilla käyminen aiheuttaa suuren riskin saada puhelimeen/tietokoneeseen viruksia ja haittaohjelmia. Ilmoitus, jonka kerroit saaneesi, on todennäköisesti ns. poliisi-virus. Virusohjelma saattaa esimerkiksi vaatia maksamaan sakkoa laittomalla sivustolla käymisestä. Kyseessä on huijaus, jolla pornosivuston käyttäjiltä yritetään kiristää rahaa. Sinun ei tarvitse olla huolissasi, että poliisi tulisi koputtelemaan ovesi taakse. Sen sijaan sinun tulee huolehtia, että pääset virusohjelmasta eroon sekä varmistaa, ettei se ole tehnyt vahinkoa puhelimellesi. Apua tähän saat puhelimia myyvistä liikkeistä.
Olisi hyvä, jos voisit puhua turvallisesta netin käytöstä, seksistä ja seksuaalisuudesta jonkun lähipiiriisi kuuluvan aikuisen kanssa. On luonnollista, että porno kiinnostaa nuoria. Porno antaa kuitenkin seksistä varsin vääristyneen kuvan. Pornossa tunteilla ei näytä olevan sijaa, eikä omia rajoja aseteta tai toisen osapuolen rajoja kunnioiteta. Nämä ovat kaikki asioita, jotka kuuluvat olennaisesti seksiin toisistaan välittävien kumppaneiden välillä. Näistä asioista olisi hyvä jutella omien vanhempien kanssa, myös kouluterveydenhoitajan kanssa voi käydä juttelemassa.
Sexpon neuvontapuhelimessa seksuaalisuuteen liittyvistä asioista on mahdollista jutella nimettömänä seksuaalineuvojan kanssa: http://www.sexpo.fi/2015/06/29/puhelinneuvonnan-soittoajat-2/
Mukavaa kesää sinulle,
Maria – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.