En tiedä mitä tehdä
02.01.2023
Olen tavannut snäpin kautta paljon 18+ miehiä ja he kaikki vaativat minulta paljastavia kuvia itsestäni en tiedä ikinä että pitäisikö minun sellaisia lähettää. Kerran muutamat heistä alkoivat lähettää paljastavia kuvia itsestään, joka ahdistaa. Minulla on vaikeus välillä olla suostumatta asioihin ja sen takia olen lähettänyt heidän tahdostaan paljastavempia kuvia, mutta se kuitenkin ahdistaa. Mietin että onko tämä hyväksikäyttöä jos vaatii alastomaa tai paljastavaa kuvaa jollekin ?? Henna_00
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
09.01.2023
”Hei!
Hyvä, kun olit yhteydessä. Ahdistavien kokemusten kanssa ei kannatakaan jäädä yksin.
Vuodenvaihteessa tuli voimaan seksuaalirikoslain uudistus, jonka myötä esimerkiksi seksuaalisen kuvallisen tai sanallisen viestin lähettäminen voi olla rikos. Alastonkuvien pyytäminen ja niiden lähettäminen alle 16-vuotiaalle on rikollista toimintaa. On väärin, että miehet ovat lähettäneet sinulle paljastavia kuvia itsestään. Väärin on myös se, että he ovat vaatineet sinulta paljastavia kuvia. Kukaan aikuinen ei saa kohdistaa minkäänlaisia seksuaalisia tekoja sinun ikäisiisi.
Ahdistelun kohteeksi joutuminen ei ole millään tavalla sinun syytäsi, vastuu on aina tekijällä. Sinulla on oikeus tehdä rikosilmoitus ja saada apua. Rikosilmoituksen voi tehdä verkossa tai poliisiasemalla. Tähän saat apua eri ammattilasilta. Kokemuksesi voivat ymmärrettävästikin tuntua todella ahdistavilta, minkä takia on tärkeää, että joka tapauksessa puhuisit asiasta jonkun kanssa, vaikka se aluksi tuntuisi vaikealta.
Kannustan ottamaan ahdistavat kokemuksesi puheeksi jonkun luotettavan aikuisen kanssa, kuten vanhempiesi, ystäväsi vanhemman, kuraattorin, opettajan, terkkarin tai paikkakuntasi etsivän nuorisotyöntekijän kanssa. Myös Sua varten somessa -tiimi on auttanut monia samassa tilanteessa olevia nuoria. Sua varten somessa -tiimin hyvät tyypit löydät eri somekanavista, esimerkiksi Snapchat: @suavarten_tiimi ja Instagram: @suavarten_official. Suavarten-tiimi koostuu somehäirintätilanteisiin erikoistuneista nuorisotyön ammattilaisista. Keskustelut heidän kanssaan ovat luottamuksellisia.
Voit myös soittaa Kriisipuhelimeen ja saada sitä kautta keskustelutukea ja helpotusta oloon. MIELI ry:n Kriisipuhelimessa voit puhua anonyymisti numerossa 09 2525 0111. Rikosuhripäivystys RIKU puolestaan auttaa esimerkiksi rikosilmoituksen tekemisessä numerossa 116006. RIKUn sivuilta löytyy myös chat. RIKUn puhelimessa ja chatissa voit jutella anonyymisti.
Toivottavasti rohkaistut ottamaan yhteyttä johonkin edellä mainituista tahoista. Hyvinvointisi kannalta on tosi tärkeää, että pääset purkamaan ikäviä kokemuksiasi ja käsittelemään niiden aiheuttamia tunteita ja ajatuksia. Tsemppiä ja voimia sinulle! <3
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi