Kuuluvat kommentoinnit
03.02.2023
Pojat ovat alkaneet kommentoida meidän tyttöjen vartaloita, ja etenkin takamuksia hyvin suoraan ja kuuluvalla äänellä. Onko se ihan asiallista. Tiedän, että moni kokee sen kiusalliseksi. Yksi tyttö sanoi, että tuntuu omituiselle, kun saa kuulla, että ”ahh mikä pylly” tuollakin on. Miten tästä vois sanoa pojille niin, että he lopettaisivat. Pelkään, että huomauttamisella olisi juuri päinvastainen vaikutus, ja meininki vaan yltyisi.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
07.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ikävää kuulla, että olet joutunut seksualisoivan kommentoinnin kohteeksi. Kuvailemasi kommentointi ei ole ok. Se ei ole asiallista, eikä millään tavoin hyvien tapojen mukaista. Ei ole ihme, että tuollainen roisi kommentointi tuntuu omituiselta tai ahdistavalta.
Teini-iässä hormonit hyrräävät ja toisten kehot saattavat alkaa kiinnostaa kovastikin. Etenkin naisten takapuolet tai rinnat saattavat kiehtoa. Niitä ei kuitenkaan saisi kommentoida ääneen, vaikka tavallista ja normaalia onkin, että tytöistä kiinnostuneet niitä saattavatkin ihailla kovastikin. Siinä ei sinänsä ole mitään väärää tai epätavallista; niitä saa kyllä ihailla, mutta hiljaisesti. Korkeintaan pojat keskenään voisivat puhua tekemistään havainnoista kunnioittavaan sävyyn, mutta ei ole ok, että teidän täytyy sellaista puhetta kuunnella.
Ymmärrän huolesi siitä, että asiasta huomauttamalla asia voisi vain pahentua ja yltyä. Siitä on kuitenkin oikeus sanoa. Tiesitkö muuten, tai mahtavatkohan vartaloitanne kommentoineet pojatkaan tietää, että vuoden vaihteessa voimaan on tullut uusi seksuaalirikoslaki. Tämän uuden lain mukaan toisen ulkonäön kommentoiminen kys.henkilön kuullen julkisella paikalla on sanallista seksuaalista ahdistelua. Etenkin tämä pätee silloin, kun seksuaalisesti merkittäviä ruumiinosia kommentoidaan. Mitä jos kertoisit pojille tästä?
Kehotan sinua rohkeasti sanomaan kommentoiville pojille, että toisten ulkonäön kommentointi ei ole ok ja se ei ole edes laillista! Mikäli yksin poikien kohtaaminen on raskasta, voisitte yhdessä muiden kommentointia kuulleiden ystävienne kesken kertoa pojille, että se ei tunnu mukavalta. Useasti voi olla myös niin, että takamuksia kommentoivat pojat eivät ole edes tulleet ajatelleeksi, että siitä voi tulla todella ikävä ja ahdistava olo. Voihan olla, että luulevat olevansa kohteliaita, kun he sillä tavalla laukovat ”kohteliaisuuksia.” Ehkä he kuitenkin heräävät, kun heille siitä sanotaan, että se ei ole oikeasti yhtään mukavaa vaan päinvastoin moukkamaista sekä epämukavaa.
Mikäli he eivät vieläkään lopeta, voisit pyytää esimerkiksi opettajaa tai muuta turvallista aikuista apuun. Voisi olla myös hyvä muistuttaa esimerkiksi opettajaa, että hän voisi läpikäydä yhteiset käyttäytymissäännöt luokassa yhteisesti läpi eli toisten ulkonäön kommentointi ei ole hyvää käytöstä! Olisi myös tärkeää, että kaikki nyt teini-ikäiset oppisivat heti uuden seksuaalirikoslain sekä sen, mitä ei saa tehdä. Tällaiset asiat kuuluvat aikuisille; heidän vastuullaan on turvata kaikille turvallinen tila ja opettaa yhteiskunnassa elämisen yhteiset säännöt.
Terkuin Stinke