miksi koulussa ei puhuta seksistä
09.03.2022
Miksi koulussa ei esim. ysiluokalla ole tapana, että terkkari puhuisi kahdestaan jokaisen kanssa seksistä? Tämä olisi varmasti hyväksi. Voisi kysyä mitä haluaa, ja terkkari kertoisi perusasiat ainakin itsetyydytyksestä, mielellään myös suuseksistä ja kaikesta mikä nuorten olisi hyvä tietää. Siinä oppisi samalla puhumaan seksistä ilman että tarvitsee jännittää. Se olisi varmasti hyödyllistä.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
11.03.2022
Hei,
Olet täysin oikeassa. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että seksuaaliterveydestä tulisi puhua koulussa enemmän ja samoin terveystarkastuksissa, joita tehdään koulussa. Mutta jotta se toteutuisi, pitäisi kouluterveydenhoitajan koulutukseen sisältyä enemmän opetusta seksistä puhumisesta, koska monet kouluterveydenhoitajat eivät ole tottuneet puhumaan siitä. Se on myös hyvin herkkä aihe monille nuorista ja vaatii kouluterveydenhoitajalta hienotunteisuutta ottaa esiin jotain niin henkilökohtaista. Suurin osa nuorista ei halua keskustella kasvotusten esim. masturboimisesta vieraan ihmisen kanssa, eikä terveydenhoitajalla ole oikeutta pakottaa ketään puhumaan semmoisista asioista.
Jos haluat keskustella seksuaaliterveydestä kouluterveydenhoitajasi kanssa, mikään ei kiellä tai estä sitä. Yleisesti siitä keskustellaan ehkä enemmän tyttöjen kuin poikien kanssa, koska on yleisempää, että tytöt hakeutuvat puhumaan terveydenhoitajan kanssa esim. ehkäisymenetelmistä. Mutta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Seksuaaliterveys on tärkeä aihe ja kaikilla pitäisi olla oikeus ja mahdollisuus puhua siitä.
Terveisin, Tessi