Murrosikä ei ala?
27.10.2021
Oon 13 ja tyttö, meiän luokalla kaikilla muilla tytöillä tyyliin on on alkanu kuukautiset ja rinnat kasvaa mut mulla ei :( tuntuu ärsyttävältä oikeesti koska no meillä on tulossa terveystarkastukset joissa puhutaan kaikista murrosikäjutuista, niin eihän mulla oo mitään sanottavaa kun ei oo alkanu:(( karvoja ehkä vähän kasvanu kainaloihin ja niin mut ei muita merkkejä alkamisesta? Minnu

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
29.10.2021
Hei,
Ymmärrän, että olet kärsimätön ja haluaisit kehittyä samassa tahdissa luokkakavereidesi kanssa, mutta murrosiän kehittymisen suhteen jokainen on erilainen ja tässä tapauksesa on vain käynyt niin, että muut ovat alkaneet kehittyä sinua aiemmin.
Ei ole ollenkaan epänormaalia tai epätavallista, että kuukautiset eivät ole alkaneet iässäsi – eikä se yleensä tarkoita, että jotain olisi vialla. Moni eri asia vaikuttaa murrosiän kehittymiseen. Esimerkiksi on tavallista, että kehittyminen alkaa myöhemmin, jos on erittäin hoikka tai urheilee paljon.
Ymmärrän, ettet halua kokea itseäsi ”vähiten” kehittyneeksi, mutta kirjoittamasi perusteella murrosiän kehitys on kuitenkin alkanut jo. Nyt sinun on vain odoteltava ja yritettävä olla kärsivällinen. On täysin luonnollista verrata itseä muihin, mutta yritä muistaa, että kaikkien vartalot ovat ainutlaatuisia ja myös sinä alat kehittymään – sinulla on vain suurin osa siitä vielä edessä.
Terveisin, Tessi