Runsaat ja kivuliaat menkat
14.01.2021
Hei! Mun menkat alko eilen koulun jälkeen ihan hirveillä mahakivulla ja en pystynyt liikkumaan ja maha kipu kesti useita tunteja jos olisin ollut koulussa nii en ois kyllä pystynyt yhtä minuuttiakaan olemaan sen jälkeen alkoi tosi runsas vuoto.. yöllä ei onneksi ollut mahakipuja mutta runsasta vuotoa joka sotki sitten lakanat.. heräsin 6 aamulla kauheaan vatsakipuun joka kesti tunnin enkä pystynyt mennä kouluun. Pitääkö näin kivuliailla ja runsailla menkoilla vaan oppia elämään vai johtuuko tämä ensimmäisistä menkoista? En pysty kyllä mennä siis kouluun joten.. :(

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
18.01.2021
Hei,
Se on raskasta, jos on voimakkaat kuukautiskivut ja runsas vuoto, mutta jos tämä oli ensimmäinen kertasi, kun sinulla on kuukautiset, on lähes mahdotonta tietää, onko vuoto yhtä runsasta jatkossa vai onko se jo seuraavalla kerralla täysin erilaista. Jopa aikuisilla naisilla, joilla on ollut kuukautiset vuosia, voi kuukautiskivut ja vuodon määrä vaihdella eri kuukausina.
Se, mitä voit ensisijaisesti tehdä kovalle kivulle, on ottaa särkylääkettä. Aloita esim. Panadolilla tai Buranalla. Voit myös kokeilla, mitkä muut keinot auttavat sinua, esim. liikunta tai kuuma suihku.
Jos kuukautiskipusi ovat myös jatkossa kovat, voit keskustella asiasta lääkärin kanssa, joka voi kirjoittaa sinulle tehokkaampia särkylääkkeitä, joita voit ottaa tarvittaessa. (Se ei välttämättä tarkoita, että särkylääkkeet olisivat ”vahvempia”, vaan ne tehoavat paremmin juuri kuukautiskipuihin.)
E-Pillerit ovat toinen, mikä usein auttaa sekä kuukautiskipuihin että runsaaseen vuotoon, mutta jos kuukautisesi tulivat ensimmäistä kertaa, neuvoisin seuraamaan tilannetta joidenkin kuukausien ajan ennen kuin mietit asiaa. Voit aina mennä keskustelemaan asiasta kouluterveydenhoitajalle ja tarvittaessa hän voi varata ajan koululääkärille.
Terveisin, Tessi