sperman nieleminen
29.03.2021
Onko mitä vaaraa terveydelle, jos nainen ottaa joka ilta poikaystävältä siemensyöksyn suuhun, ja nielee sperman? Tauteja meillä ei ole. Poikaystäväni ei ole ollut seksuaalisessa suhteessa enen minua, enkä minäkään kenenkään kanssa ilman kondomia. Mutta voiko sperman nielemisestä olla mitä haittaa, kun se tapahtuu näin usein? Voiko siitä saada yliannoksen? Mitä aineita se oikein sisältää? Poikaystäväni saa mielestäni hyvin runsaita siemensyöksyjä. Spermaa tulee 8-11 ruiskahdusta. Eikö se olekin suuri määrä? Onko se normaalia, että sperma on aina hyvin ohutta, ja tulee paineella?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
08.04.2021
Hei,
Ei, sperman nielemisestä ei ole haittaa terveydelle – vaikka tekisit sitä päivittäin. Kaikki eivät tykkää niellä spermaa – joten se on asia, joka jokaisen on oikeus päättää itse, mutta siihen ei liity riskejä, jos olette molemmat terveitä.
Itse siemennesteen lisäksi sperma sisältää rakkularauhasen ja eturauhasen erittämmiä nesteitä. Siemennesteen määrä on spermassa vain pari prosenttia.
Sperman koostumus ja määrä voi vaihdella hieman eri kertojen välillä, kuten sekin, minkälaisella paineella se tulee. Riippuen siitä, onko siemenneste ollut kontaktissa hapen kanssa, voi se vaikuttaa koostumukseen (ns. kuinka juoksevaa tai paksua se on).
Terveisin, Tessi