valkovuoto
07.12.2022
Onko normalia että valkovuoto on saman näköistä kun löysäkakka ja haisee lehmän paskalta sen haistaa jopa housujen läpi ihme että ei oo tullu vielä koko lehmää pillusra kill
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
09.12.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Valkovuoto on naisen elimistön tapa pitää sukupuolielimet puhtaina; valkovuodon yhtenä tehtävänä  on mm. hoitaa kohdunkaulaa ja limakalvoja. Valkovuodon väri voi vaihdella mm. kuukautiskierron eri vaiheiden mukaan. Väriltään se voi olla väritöntä eli läpikuultavaa, vaaleaa, vaaleankeltaista tai vaaleanruskeaa. Tällainen vaaleanruskea/ruskea/vaaleanpunertava väri viittaa siihen, että valkovuotoon on päässyt mukaan verta esimerkiksi kuukautisten alku,- tai loppuvaiheilla.
Vagina on hyvin harvoin ns. täysin hajuton sillä jokaisella vaginalla on oma, yksilöllinen ominaistuoksunsa. Valkovuoto itsessään haiskahtaa usein hivenen piimältä. Vaginan hajuihin vaikuttavat myös paljon esimerkiksi hikoileminen, hormonit, muutokset ph-arvoissa, runsas urheilu, ruokavalio sekä erilaiset tulehdukset.
Voimakas ja poikkeava haju on aina syy hakeutua lääkärin tai gynekologin vastaanotolle. Vaginassa voi olla tulehdus, kuten bakteerien epätasapainotilasta johtuva bakteerivaginoosi, emätinsiimaeliön Trikomonaksen aiheuttama haju/erite, sukupuolitauti tai muu syy, kuten emättimeen pidemmäksi aikaa jäänyt tamponi, joka on aina syy hakeutua nopeasti lääkäriin.
Joka tapauksessa mikäli vagina haisee voimakkaasti hyvästä hygieniasta huolimatta, on syytä varata aika lääkärille.
Terv. Stinke