mitä teen?
18.11.2017
Hei. Nykyään syön ulkona todella paljon ja juon energiajuomia. karkkia/makeaa tulee syötyä päivittäin. Ruokaa ei tee mieli enään. Mikä minulla on? Karkinhimo ei laske vaikka yritän. :)

Ravintoneuvoja ja terveydenhoitaja Anna Vastaa
07.12.2017
Hei,
On fiksua, että ajattelet ruokailutottumuksiasi. On myös helppo luisua huonoihin tapoihin, joten et ole siinä suhteessa yksin, mutta asiassa on se hyvä puoli, että ne voi muuttaa, mutta sen pitää tapahtua oikein. Jos olet kuitenkin motivoitunut ja otat pieniä askelia kerrallaan, se onnistuu kyllä!
Ensinnäkin sinun on huolehdittava tarkasti siitä, että syöt kunnolla etkä jätä ruoka-aikoja väliin. Jos hyppäät ruoka-aikojen yli tai syöt liian vähän, se johtaa vain makeanhimoon ja huonoihin ruokavalintoihin. Syö joka päivä aamiainen, lounas, välipala, iltaruoka ja iltapala. Vältä kuitenkin aterioiden välillä syömistä, juo silloin vain vettä. Jos sinun on vaikeaa syödä aamiaista, syö edes vähän (ellet ehdi, voit laittaa aamupalan valmiiksi edellisenä iltana ja/tai ottaa mukaan jotain syötävää koulumatkalle). Totut aika nopeasti syömään aamupalaa, ja on tärkeää syödä aamupala, jotta loppupäivä sujuu hyvin. Välipalaksi voi riittää hedelmä tai pieni voileipä ja hedelmä, jos treenaat tai vastaavaa ennen iltaruokaa. Iltapalaksi sopii voileipä ja hedelmä tai jogurtti ja hedelmä.
Muista välttää makeita lisukkeita/elintarvikkeita arkena, koska ne vain totuttavat sinua makeisiin makuihin, ja makeannälkää on vaikeampi hillitä. Vaihda esimerkiksi makea jogurtti maustamattomaan tai sekoita makean jogurtin sekaan maustamatonta jogurttia, vältä aamiaishiutaleita äläkä juo makeita juomia, kuten mehuja arkisin.
Makeanhimo on ihan normaalia, mutta se kasvaa, jos ei huolehdi säännöllisistä ruoka-ajoista tai jos on tottunut syömään makeaa usein. Muista, ettet juo makeita juomia arkisin (esim. energiajuomia, tuoremehuja, mehuja, limsaa, makeutettua kaakaota). Tee ero arkiruoan ja harvoin syötävän ruoan välille, ja kuten huomaat, mikään ruoka ei ole kiellettyä, mutta suunnittele makeat herkut esimerkiksi kahteen ajankohtaan viikossa tai syö vain vähän joka päivä (jos niin on sinulle parempi, esim. pieni suklaapatukka tai pari karkkia), mutta jos et voi tyytyä vähään, on parempi pitäytyä vain esimerkiksi perjantaihin ja lauantaihin.
Miten siis selviät tästä? Osta vain se, minkä syöt kerralla älä mitään ylimääräistä. Jos herkkuja on käsillä, niitä on vaikea välttää. Sitten totut syömään vähemmän makeaa ja siitä tulee helppoa, ja sinusta tulee tietoisempi makeasta (joka ei ehkä aina ole edes hyvää).
Mutta huomaa, sinun ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa, jos syöt joskus makeaa, niin pitääkin olla, ja se on silloin harvinaista herkkua. Vähennä vähitellen, jos haluat, pystyt siihen. Sinä päätät!
Mutta on aina hyvä vähentää makean syömistä, koska se ei ole hyväksi hampaille eikä myöskään anna keholle tarpeellisia ravintoaineita.
Onnea matkaan!
Ystävällisin terveisin, Anna - ravintoneuvoja