olenko liian ruma!?
05.05.2015
Moi! Siis kysymykseni liittyyulkonäköön... minua kiusatataan tosi paljon koska minulla on silmälasit. Jotkut sanovat että silmälasiset ihmiset ovat vammasia! Ei minun mielestäni! Olenko liian laiha!?! painan 27kg ja olen 150cm pitkä. Onko normaalia että itken melkein kaikelle?
- ella ella
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
06.05.2015
Moi ella!
Kiitos viestistäsi. Kerroit, että sinua kiusataan silmälasiesi vuoksi. Silmälasit ovat todella yleiset. Sen huomaa jo pelkästään, kun kävelee kadulla. Tosi monella vastaantulijalla on silmälasit, eikä siinä ei ole mitään ihmeellistä. Vammaiseksi haukkuminen tuntuu sinusta varmasti todella loukkaavalta. Silmälaseja käyttävä ihminen ei ole vammainen, eikä itse asiassa ketään pitäisi sanoa vammaiseksi haukkumamielessä. Sinun ikäisesi varhaisnuoret voivat olla ajattelemattomia nimitellessään toisia. He eivät tule ajatelleeksi, kuinka paljon sanatkin voivat satuttaa. Oletko kertonut kiusaamisesta opettajallesi tai vanhemmillesi? Jos et, niin tee se heti. Kiusaamisesta pitää kertoa aina jollekin aikuiselle, joka voi puuttua tilanteeseen. Kiusaaminen on aina väärin, eikä sitä tarvitse kenenkään sietää.
Lähestyt murrosikää, joten vartalossasi tapahtuu paljon muutoksia. Kasvat pituutta ja painokin vaihtelee sen vuoksi. Pidä itsestäsi hyvää huolta syömällä monipuolisesti, harrastamalla kohtuullisesti liikuntaa sekä nukkumalla riittävästi. Jos ole huolissasi painostasi, voit käydä juttelemassa asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa. Hänellä on tiedossa painosi ja pituutesi kehitys pitemmältä ajalta, ja hän voi siksi arvioida asiaa paremmin.
Lähestyvä murrosikä aiheuttaa myös sen, että mielialat vaihtelevat ja itkukin voi olla herkemmässä kuin ennen. Kerroit, että itket melkein kaikelle. Onko sinulla ketään, jonka kanssa voisit puhua asioista, jotka sinua itkettävät? Voitko jutella vanhempiesi kanssa, tai onko sinulla ystävää, jolle olisi helppo puhua? On tärkeää, että et jää surullisen mielialasi kanssa yksin, vaan juttelet asiasta jonkun kanssa. Voit ottaa itkuisuuden puheeksi myös kouluterveydenhoitajan tai koulupsykologin kanssa.
Esitit viestisi otsikossa kysymyksen, että ”olenko liian ruma!?”. Vastaukseni siihen on sinua näkemättäkin, että et ole! Varsinkin tytöt ovat joskus ihan liian kriittisiä ulkonäkönsä suhteen. On kuitenkin hyvin tärkeää hyväksyä itsensä sellaisena kuin se on. Me olemme kaikki erilaisia, ja kaikki omalla tavallamme kauniita.
Ulkonäköön ja itsensä hyväksymiseen liittyvistä asioista voit lukea lisää myös näistä linkeistä:
http://www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/hyvinvointi-ja-terveys/ulkon%C3%A4k%C3%B6-490
http://www.decibel.fi/tietoa/keho/ulkopuoli-ja-ulkonako
Aurinkoista kevättä sinulle,
Maria – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.