ehkäisymenetelmän valintaa tekevä
21.06.2018
Hei! Kuinka hyvä ehkäisyteho hormoonikierukalla on? Kuinka yleisiä kierukkaraskaudet ovat? Mikä sen tehoon vaikuttaa / voi heikentää sitä? Millä muilla ehkäisymenetelmillä on sama tai parempi tehokkuus? mä vain
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
25.06.2018
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Tiedustelet kysymyksessäsi hormonikierukan tehoa ehkäisykeinona ja millainen ehkäisyteho sillä on verrattuna muihin menetelmiin. Hieno juttu, että olet lähtenyt selvittämään asiaa.
Koska en ole terveydenhuollon ammattilainen, perustuu vastaukseni netistä löytyviin tietoihin.
Suosittelenkin sinua olemaan tämän lisäksi yhteydessä Jyväskylän kaupungin terveyspalveluihin. Ehkäisyyn liittyvissä asioissa voit kääntyä suoraan keskitetyn ehkäisy- ja perhe-suunnitteluneuvolan puoleen: http://www.jyvaskyla.fi/terveys/neuvolat/perhesuunnittelu/ehkaisy
Mikäli olet alle 20-vuotias, olet oikeutettu maksuttomaan ehkäisyyn. Tästä löytyy lisätietoa tuon saman linkin kautta.
Vastaukseksi kysymyksiisi löysin seuraavaa tietoa:
Hormonikierukka yhdistää perinteisen kierukan toimintaperiaatteen hormonaaliseen ehkäisyyn, joten se on raskaudenehkäisymenetelmänä hyvinkin luotettava. Hormonikierukan erittämä keltarauhashormoni asettaa kohdun limakalvon niin sanotusti lepotilaan ja tämän myötä myös kuukautisvuodon määrä voi vähentyä.
Kierukkaraskaudet hormonikierukkaa käytettäessä ovat hyvin harvinaisia. Esimerkiksi www.kaypahoito.fi -sivustolla olevan ehkäisytehotaulukon mukaan vain 0,1 - 0,2 hormonikierukkaa käyttävää naista sadasta tulee vuoden aikana raskaaksi.
Taulukon mukaan teholtaan parempi menetelmä on vain miehen sterilisaatio lukemalla 0,1, joten hormonikierukka on naisille tehokkain menetelmä raskauden ehkäisyyn.
En löytänyt erillistä tietoa siitä, mikä voisi heikentää hormonikierukan tehoa. Kierukan kanssa ei voi käydä unohduksiakaan, mitä taas voi tapahtua esimerkiksi erilaisten ehkäisypillereiden kanssa.
On kuitenkin tärkeää muistaa, että kierukka ehkäisee vain raskaaksi tulemista, mutta ei suojaa sukupuolitaudeilta. Siksi onkin tärkeää muistaa suojautua yhdynnässä ja suuseksiä harrastaessa kondomilla tai naisille tarkoitetulla suuseksisuojalla.
Lisätietoa erilaisista ehkäisymenetelmistä voit lukea Ehkäisynetti.fi -sivustolla: https://www.ehkaisynetti.fi/ Terveydenhuollon ammattilaiset osaavat kuitenkin parhaiten opastaa juuri sinulle sopivan ehkäisymenetelmän valitsemisessa, joten ole vain rohkeasti yhteydessä ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolaan.
Aurinkoista ja lämmintä kesän jatkoa toivottaa,
Rita Suhonen / Nuorten Jyväskylä
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.