herkkä laukeaminen
16.05.2020
Hei! Olen 17-vuotias mies ja ongelmanani on herkkä laukeaminen. Olen seurustellut samanikäisen tyttöystäväni kanssa nyt 6kk ja seksielämämme on vilkasta. Ongelma ilmenee kun harrastamme seksiä..kestän 1-2 minuuttiin ilman kumia ja kumin kanssa noin 5 minuuttia, mutta tyttöystäväni ei tykkää kondomeista ja itsekkin olen sitä mieltä, että mukava tuntuma katoaa silloin. Olemme yrittäneet vaihtaa asentoja ja vaihdella tahtia ja puristaa penistä juuri ennen tulemista panna kaksi kertaa peräkkäin, mutta mikään ei auta/ole tyydyttävä ratkaisu. En jostain syystä voi hallita laukeamistani ollenkaan seksissä, koen tuntuman aivan hallitsemattoman hyväksi ja vaikka mitä tekisin en voi pidätellä. Mutta myös jos tyttöystäväni tyydyttää minua käsin minulla kuluu 5-12 minuuttia eli aivan sopiva aika. Tyttöystäväni on kiltti minulle eikä mainitse usein tästä ongelmasta, mutta me molemmat tiedämme, että olisi kivempikin kestää pidempään kuin 2 minuuttia. Voisiko kyseinen ongelma olla psykologinen, johtuen parista kerrasta kun tyttöystäväni seksissä liian aikasin tullessani on huutanut kielteisesti tätä asiaa koskien kesken kaiken? Voiko ongelman syynä olla myös se, että muut perheenjäseneni ravaavat viereisissä huoneissa, jolloin en saa mielestäni tarpeellista rauhaa ja joudumme olemaan hiljaa, että ei tarvitsisi hävetä ääniämme? Tai vaikuttaako sekin, että nykyinen tyttöystäväni on ainut ja ensimmäinen seksikumppanini? Lisäksi stressaan vähän, joka kerta, että tulenko liian aikasin/liian myöhään. Ensimmäisellä kerrallamme kestin yli 20 minuuttia ja vasta sitten onnistuin laukeamaan. Tästä hyvällä mielellä yli viikon pystyin harrastamaan seksiä, että kesto oli yli 5 minuutin, mutta sitten ilmestyi tämä ongelma, joka laskee kerta kerralta itseluottamustani, joka näkyy suorituksessani. Olemme yrittäneet puhua tästä asiasta kahden kesken, mutta aihe on kovin hankala. Olisiko mitään neuvoja minulle tai tietäisittekö mistä tämä ongelma johtuu?
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
25.05.2020
Hei,
kiitos kysymyksestäsi, ja anteeksi vastauksen viipyminen. Ihan tässä hiljattain vastasin juuri tämäntyyppiseen kysymykseen, jos haluat, löydät sen Decibelistä kyllä.
Ongelmasi on yleinen, etenkin nuorilla miehillä. Aikainen siemensyöksy, ja siemensyöksy yleensäkin, on herkkä juttu, aikä siihen voi aina niin paljoa vaikuttaa itse. Jutut mitä olet kokeillut, ovat niitä mitä itsekin suosittelen.
Kohdallasi olen ehdottomasti sitä mieltä, että asian psyykkisellä puolella on suuri merkitys. Mainitsit tyttöystävän ikävästä kommentoinnista asiaan. On kurjaa saada ikävää palautetta näin intiimissä asiassa, ja sellaiseen mitä et itse voi kontrolloida. Harva mies pystyy monia minuutteja kestävään yhdyntään.  Yhdyntähän ei ole seksin keskeisin juttu, vaan juurikin se ihan kaikki muu siinä ympärillä.
Oletko kokeillut itsetyydytystä, ja miten siihen reagoit? Tämä on yksi keino harjoitella asiaa, ja myös saada vahvistusta omalle seksuaalisuudelleen, joka nyt on sinun kohdallasi haavoitettu. Mitä tapahtuu, kun olet yksin ja aivan rauhassa.? Laukeaminen on ihana tunne, ja siitä kuuluu nauttia, eikä sitä pidä joutua pelkäämään missään olosuhteissa.
Usein seksi on hyvin yhdyntäkeskeistä, ja myös ulkomaailman, eli internetin, luomat paineet asettavat kovia odotuksia sille, miten yhdyntä tulee sujua, ja millaisia miesten tulisi olla. Todellisuus on kuitenkin hyvin kaukana niistä loputtomiin kestävistä yhdynnöistä, jotka siis todellisuudessa eivät muutamaa minuuttia kauempaa kestä, mutta ovat kuvattu useissa eri pätkissä.
Yksityisyys ja oma rauha seksin aikana on myös ensiarvoisen tärkeää. Kerrot että tälläistä on vaikea saada koska muut ovat kotona. Seksi on vapauttavimmillaan kun saa olla vapaasti, keskittyä nauttimaan eikä tarvitse pidättää itseään millään tasolla, eikä murehtia, kuka tulee oven taakse. Löydättekö rauhallista paikkaa missä ei muita olisi?
Tyttöystävälläsi ei ole oikeutta vaatia sinulta enempää kuin mihin sillä hetkellä pystyt, etkä ole vastuussa siitä milloin saat siemensyöksyn. Jos haluat, voitte ihan hyvin tehdä niinkin, että tyydytätte toisenne erikseen, toinen ensin, sitten toinen. On aika harvinaista, että laukeaminen tapahtuu niin että ollaan yhdynnässä pitkään, ja molemmat saavat orgasmin yhtäaikaisesti. Tyttöystävälläsi on myös vastuu oman nautintonsa saamisesta, se ei ole yksin sinun tehtäväsi. Sinulla on oikeus omaasi, omassa tahdissasi.
Halutessasi voit ottaa yhteyttä meihin seksuaalineuvojiin ja tulla ihan vastaanotolle keskustelemaan asiasta. Meitä on Vaasan Keskussairaalassakin ainakin kaksi.
Terveisin Kristiina, seksuaalineuvoja