huonosta hoidosta kertominen
21.08.2020
Olen saanut huonoa hoitoa ja kaikin puolin epäasiallista kohtelua eräältä yksityiseltä terveydenhoitohenkilöltä. Teenkö väärin, jos kirjoitan jollekin nettikeskustelupalstalle, mitä olen joutunut kokemaan? Julkistaisin siinä kyseisen henkilön nimen, ja kertoisin yksityiskohtaisesti mitä on tapahtunut. Tämän tekisin sen takia, että mielestäni kaikilla on oikeus saada tietää, millaisia menetelmiä tämä ihminen ja hänen edustamansa yritys käyttävät. En haluaisi, että kukaan joutuu kestämään tällaista kuin minä.
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
25.08.2020
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Olen pahoillani, että olet saanut huonoa hoitoa ja epäasiallista kohtelua terveydenhoitohenkilöltä. Sinulla on oikeus hyvään, asialliseen kohteluun sekä tarvettasi vastaavaan, asiantuntevaan hoitoon.
Mikään laki ei kiellä kertomasta julkisesti epäasiallisen kohtelun ja huonon hoidon kohteeksi joutumisesta terveydenhuollossa. Laki ei kiellä kertomasta terveydenhuollon ammattilaisen tai kyseessä olevan yrityksen nimeä omien kokemusten jakamisen yhteydessä. Eli lain näkökulmasta et tekisi väärin.
On hyvä huomioida, että nettiin kirjoitettu sisältö voi levitä laajalle joukolle ihmisiä nopeastikin, sekä säilyä ikuisesti. Jos arvostelee julkisesti terveydenhuollon palveluja tuottavaa yritystä ja/tai sen ammattilaiselta saatua hoitoa, kannattaakin miettiä tarkoin, miten sen tekee.
Se kannattaa tietysti tehdä asiallisesti ja totuudenmukaisesti. On hyvä kertoa asiasta oman kokemuksen kautta ja kohdistaa arvostelu nimenomaan saamaansa kohteluun, hoitoon ja ammattihenkilön toimintaan - sen sijaan, että arvostelisi esimerkiksi kyseessä olevan ammattihenkilön ominaisuuksia. Lisäksi haukkuminen ja muu vihapuhe on väärin ja sellainen on syytä jättää keskustelupalstoilta pois. Myös valheellisen tiedon levittäminen henkilöstä on väärin. Sellainen voi täyttää kunnianloukkauksen kriteerit.
Terveydenhuoltoa ja saamaansa hoitoa kuitenkin siis saa arvostella julkisesti.
Toinen tapa vaikuttaa asiaan ja puolustaa omia oikeuksia on, että selvittelet asiaa potilasasiamiehen kanssa hoitopaikassasi. Potilasasiamies auttaa sinua tarvittaessa myös muistutuksen tai kantelun tekemisessä saamastasi huonosta hoidosta ja epäasiallisesta kohtelusta. Potilasasiamiehen yhteystiedot saat hoitopaikastasi ja sen verkkosivuilta.
Lisätietoja aiheesta saat näistä Valviran sivuille vievistä linkeistä:
Jos olet tyytymätön hoitoon, voit tehdä muistutuksen tai kantelun. Mitä ne ovat?
Miten potilasasiamies auttaa asian selvittelyssä?
Toivottavasti vastauksesta on sinulle hyötyä.
Tsemppiterkuin, Riina | Nuortenelämä.fi