Lisäravinteet
09.09.2016
Hei. Olen ajatellut syödä lisäravinteina d-vitamiinia, kalanmaksaöljytabletteja sekä vahva multi duo vitamiinipilleireitå. Kapseli kaikkia/ päivä. Haluaisin ravintoneuvojan mielipiteen asiasta.
Voinko saada yliannostuksen, koska olen kuullut, että lisäravinteista voi ns. Jäädä kehoon jotain? Onko se mahdollista? Ja miten se näkyy elämässäni jos jotain kertyy kehoon?
Imeytyvätkö kyseiset ravintoaineet käyttööni, vaikka ne eivät ole ns. Luonnollisessa muodossa?
Onko hyödyllistä syödä näitä?
Onko minulla vielä kesän jäljeltä d-vitamiinivarastot täynnä? Täytyykö ne koko talveksi, jos käyn pian ulkomailla? Jepou

Ravintoneuvoja ja terveydenhoitaja Anna Vastaa
20.09.2016
Pahoittelen että jouduit odottamaan vastausta niin kauan, täältä se nyt kuitenkin tulee :)
Hei,
Esität kiinnostavan kysymyken. Useimmiten emme tarvitse lisäravinteita kunhan syömme monipuolisesti. Tosin jos tietyt elintarvikkeet jättää syömättä niin voi olla aiheellista syödä lisäravinteita. Et kirjoittanut mitään siitä miten itse syöt, joten oletan että syöt monipuolisesti, siis sekä vihanneksia että lihaa ja maitotuotteita.
Ensin kalanmaksaöljystä. Jos syöt esim. vähärasvaista ruokaa ja/tai paljon tyydyttyneitä rasvoja niin voisin suositella. Mutta jos sen sijaan käytät esim. juoksevaa margariinia tai rypsiöljyä niin saat todennäköisesti tarvittavat rasvahapot tämän kautta. Jos tämän lisäksi syöt rasvaista kalaa säännöllisesti niin asia on varmasti kunnossa.
D-vitamiinistä seuraavaksi. Ikäsi perusteella et tarvitse d-vitamiinilisää kunhan syöt muuten "hyvin", mutta pieni lisä voi olla ihan ookoo kunhan pysyt suosituksissa. D-vitamiinia löytyy lisättynä esim. maitotuotteissa ja margariineissa, ja luonnollisesti rasvaisessa kalassa. Jos siis syöt maitotuotteita tai kalaa säännöllisesti niin sen pitäisi riittää. En osaa vastata siihen kauanko sinun d-vitamiinivarastot riittävät, mutta jos syöt "hyvin", ja vaikka otat pienen lisän sen lisäksi niin sinun ei tarvitse asiaa sen enempää murehtia. Ota kuitenkin ensin selvää ettei sinun multivitamiinipillereissä tai kalanmaksaöljykapseleissa ole lisättyä D-vitamiinia, siinä tapauksessa voi olla että saat sitä liikaa ja se voi olla haitallista.
Vitamiineja ja lisäravinteita ei koskaan saa ottaa enemmän kuin mitä purkeissa lukee. Lisäravinteissa ja vitamiineissä on maksimiannos ja jos tämän ylittää niin se voi olla haitallista. Esim. D-vitamiinissä maksimiannos on 100mikrogrammaa, jos tämän ylittää niin se voi munuaisille haitallista. Kysyt mikäli aineita voi jäädä kehoon. Ainoastaan ADE ja K-vitamiini kertyy kehoon koska ovat rasvaliukoisia. Muut vitamiinit ovat vesiliukoisia ja tulevat virtsan kanssa ulos.
Toivittavasti sait vastaukset kysymyksiisi. Tarvittaessa palaat asiaan!
Ystävällisin terveisin
Anna