Turtuminen
28.09.2020
En ole pystynyt oikein saada itseäni millään tavalla itkemään viime vuodesta asti. Monesti, minulle vain tulee hieman surkeampi olo, mutta ei sen enempää tai vähempää, kun taas monesti muut ovat sanonett kuinka kovaa ovat itkeneet, jonkun katosmisen jälkeen. Itse katsoin samat asiat ja en muuta tuntenut kuin ehkä surkeamman olon. Maksimissaan olen onnistunut vuodattamaan 1-3 kyyneltä ja se alkaa häiritsemään. Siis kunnolla häiritsemään. Ja mitä enemmän katson näitä "tearjerker" ohjelmia, sitä vähemmän koen vahvoja tunteita seuraavalla kerralla.
Kuinka minä virallisesti saan itseni pakotettua itkemään? H
thumbnail image1

Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
02.10.2020
Hei,
Itkuherkkyys on hyvin yksilöllistä ja se voi vaihdella samalla henkilöllä eri aikoina. Toiset itkevät herkästi niin ilosta, surusta kuin muuten vaan koskettavasta asiasta, toiset eivät pysty itkemään julkisesti ollenkaan ja joillekkin se voi olla yksinkin harvinaista. Ei kannata siis olla huolissaan siitä, että et saa itseäsi itkemään.
Itkeminen on ihmisen luontainen tapa reagoida suruun. Mainitsemasi ”tearjerker” –ohjelmat eivät aiheuta välttämättä kaikille itkuun johtavaa koskettavaa/surullista fiilistä. Voi myös olla, että tietoisesti ajattelet niitä katsoessasi, että nyt pitäisi itkeä ja tämän vuoksi itkua ei tule.
Itkua on vaikea pakottaa, koska se riippuu tunnetilasta. Mitä paremmin pystyt olemaan ajattelematta sitä, itketkö vai et – sitä helpommin voi tunteet tulla yllättäenkin pintaan. Se, mistä ne tunteet tulevat pintaan, on kuitenkin hyvin yksilöllistä ja on vaikea sanoa, mikä asia saa juuri sinut herkistymään. Voit seurailla itse, mitä tunteita eri asiat herättävät sinussa yleisesti – ilman, että mietit juuri itkemistä.
Terveisin, Piia